woensdag 13 september 2017

Het Tijdreizen van John Blake door Minca

 "De illustraties onderbouwen het verhaal ontzettend goed."



Iedereen kent Philip Pullman wel van de Gouden Kompas Trilogie. Vandaar dat ik ook geïnsteresseerd raakte in een graphic novel geschreven door hem en geïllustreerd door Fred Fordham. De Tijdreizen van John Blake speelt zich in vele tijden over de hele wereld af. Aangezien John Blake verdoemd is op een spookschip de Mary Alice dat geheel haar eigen plannen lijkt te trekken. Maar John weet waarom, en hij is vastberaden het verloren onderdeel van zijn vaders experiment terug te krijgen om de tijdreizen te kunnen reguleren.

De laatste keer dat ik een graphic novel heb gelezen kan ik me eigenlijk niet meer herinneren. Ik keek er niet zo zeer tegenop om erin te beginnen, aangezien de tekening op de kaft en een aantal grote illustraties in het boek bijzonder mooi waren. Het enige nadeel aan grapic novels vind ik dat je de omgeving en uitstraling van mensen niet zelf kunt invullen, dit is al voor je gedaan. Maar eerlijk gezegd stoorde me dat helemaal niet. De illustraties onderbouwen het verhaal ontzettend goed, alleen kun je over bepaalde cliffhangers gemakkelijker heen lezen dan in een leesboek.

Naast dat de illustraties dus verbazingwekkend gedetailleerd en goed vormgegeven waren, sprak het verhaal me ook heel erg aan. In het begin maak je kennis met een aantal verschillende personages die uiteindelijk meer met elkaar te maken hadden dan ik in eerste instantie dacht. Het feit dat de hoofdrol wordt ingenomen door een jonge jongen spreekt menig jongere lezers waarschijnlijk erg aan. Hij wordt vergezeld door een meisje van zijn eigen leeftijd dat eigenlijk niets met het tijdreizen en de Mary Alice te maken heeft. Maar zij komt per toeval aan boord wat zowel voor tegenslagen als voordelen zorgt.

Dit boek is dus zowel aan te raden voor jongens en meisjes die van graphic novels houden of van gewone leesboeken waarin een beetje bovennatuurlijke elementen voorkomen. Het enige nadeel eraan is dat het veel sneller leest dan een leesboek, en dus ook sneller uit is. Maar dat doet niet af aan het verhaal of het plezier van het lezen ervan. Vier crosses voor deze graphic novel van Philip Pullman.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten