donderdag 30 augustus 2018

Voor ik je loslaat door Rika

"Voor ik je loslaat is weer opnieuw een fantastisch boek vol spanning van Marieke Nijkamp."



Het is alweer een hele tijd geleden dat jullie mijn recensie hebben kunnen lezen van het debuut van Marieke Nijkamp, 54 minuten. Inmiddels is haar tweede boek al een tijdje uit en ook deze heb ik gelezen nadat ik zo weg was van de schrijfstijl van Marieke Nijkamp, die je zo meesleept in haar verhaal. Benieuwd of ook dit boek datzelfde effect voor mij had?

Voor ik je loslaat is het verhaal van Corey en Kyra. Samen zijn ze opgegroeid in het afgelegen plaatsje Lost Creek in Alaska. In al die tijd wist Corey dat Kyra anders was. Ze had manische episodes en ze werd buitengesloten door de andere inwoners van het dorp omdat ze haar niet begrepen, maar Corey nam Kyra juist in haar leven op en probeerde haar te begrijpen. Toen het onvermijdelijke moment kwam dat Corey ging studeren moest Corey verhuizen. Voordat ze de kans krijgt om Kyra op te zoeken krijgt Corey het bericht dat Kyra dood is aangetroffen, onder het ijs. Corey springt op het eerste vliegtuig naar Lost Creek om uit te vinden wat er is gebeurt, maar wat als de plek die je hebt achtergelaten niet meer dezelfde is, en Lost Creek zich tegen jou verzet?

Voor ik je loslaat is weer opnieuw een fantastisch boek vol spanning van Marieke Nijkamp. Een zoektocht naar de waarheid achter de dood van Kyra brengt Corey in nogal moeilijke situaties waarin Marieke heel goed Corey's angst en verwarring weet te weergeven. Hoewel het boek zich in het 'nieuwe' Lost afspeelt voel je ook zelf door het verhaal heen het verschil tussen het 'nieuwe' en het 'oude' Lost, het Lost van Kyra en Corey. Corey voelt zich in dit 'nieuwe' Lost geen deel meer van het dorp en alsof ze Kyra van haar hebben afgepakt.

Ik heb echt bewondering voor de onderwerpen die Marieke Nijkamp steeds kiest. Ze gaat voor de taboe verhalen. Eerst al over een schietpartij op een middelbare school, nu een meisje die 'zelfmoord' pleegt maar die van geen kanten klopt. Ze maakt deze verhalen bijzonder.

Wat ook heel opvallend was in Voor ik je loslaat, was hoe ze Kyra behandelden toen Corey er niet meer was. Dat de bewoners Kyra voor haar lieten schilderen toen ze erachter kwamen dat dit haar uitlaatklep was en dat deze schilderijen volgens de bewoners hun dromen lieten uitkomen. Alles wat Kyra schilderde gebeurde ook echt, inclusief Kyra's overlijden. Stukje bij beetje leer je samen met Corey over Kyra's laatste maanden in Lost, een prachtig verhaal dat verteld moet worden en dat iedereen moet lezen. Dit prachtige boek verdient 4 crosses!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten