Recensie 1 seconde door Emma

Recensie 1 seconde van Sophie Mckenzie

“2.13…… 2.12…… 2.11…..

Wat de hel was dit? Een fractie van een seconde later drong het tot me door. Vol afschuw staarde ik naar de cijfers.

2.02…. 2.01 ………. 2.00

Die kubus was een bom. En over twee minuten zou hij afgaan…..”

De wereld is veranderd, een crisis heeft ervoor gezorgd dat er extreme armoede heerst onder de mensen. Er zijn voedseltekorten en met veel ontevreden mensen zijn opstanden en terroristische aanslagen een stijgende trend.

Het verhaal wordt verteld vanuit twee perspectieven, Charlie en Nat. Beide zijn getuigen bij een bomaanslag op de Canal Street Market en kunnen deze ervaring moeilijk verwerken, omdat het een grote impact op hun leven heeft. Wanneer ze elkaar ontmoeten op school is al snel duidelijk wat ze beide hebben meegemaakt en hebben ze allebei hetzelfde doel voor ogen: erachter komen wie er achter de bomaanslag zit en wraak nemen. Maar tijdens hun zoektocht komen ze erachter dat niet iedereen te vertrouwen is en dat er een groter bolwerk achter de aanslagen zit.

Sophie McKenzie weet meteen de aandacht van de lezer te trekken vanaf pagina 1, waar we een van onze hoofdpersonages volgen die over een Londense markt rent om een terroristische aanslag  te voorkomen. Ik was bang dat het boek na deze actie even zou afzwakken, maar het actielevel bleef wat ervoor zorgde dat ik het boek moeilijk kon wegleggen. Zoals al eerder benoemd wordt dit verhaal vanuit twee perspectieven verteld, de overgang tussen deze twee perspectieven gaat moeiteloos, is makkelijk te volgen en leidt niet af van het hoofdverhaal. Door beide perspectieven leer je de hoofdpersonages goed kennen en begrijp je hun gedachtes en gevoelens.

Het verhaal zit vol plot-twisten, wat het voor mij moeilijker maakte om geen spoilers te geven in mijn review, maar er wel voor zorgde dat je ging nadenken over andere mogelijke plot-twisten. Hierdoor zag ik er een aantal al aankomen, terwijl andere nog steeds een verassing voor me waren. Tegen het einde van het boek wordt de spanning nog even lekker opgevoerd en moeten we met een cliffhanger wachten op het tweede boek genaamd Elke seconde telt dat uitkomt op 30 juni 2020 om te kijken hoe het verhaal verder gaat.

Ik geef dit boek 4 crosses.