zaterdag 31 juli 2021

Recensie De genezer van Zalindov door Nicole

De genezer van Zalindov van Lynette Noni

De zeventienjarige Kiva Meridan zit al tien jaar vast in Zalindov: de beruchtste gevangenis van
Wenderall, waar slechts weinigen levend uit komen. Iedere dag vecht ze, als enige genezer, voor haar leven en dat van haar medegevangenen. Als de terminaal zieke koningin van de rebellenbeweging Zalindov wordt binnengebracht, krijgt Kiva de taak om haar lang genoeg in leven te houden voor een Trial by Ordeal: een toernooi van vier proeven die gebaseerd zijn op de elementen. Alleen de gevaarlijkste criminelen krijgen deze straf: ze zullen onder de meest extreme omstandigheden lucht, vuur, water en aarde moeten trotseren om vrijgesproken te worden.

Gebukt onder deze verantwoordelijkheid ontvangt Kiva een gecodeerd bericht van haar familie, met één duidelijke boodschap: ‘Hou haar in leven. We komen eraan.’ De rebellenkoningin kan met geen mogelijkheid meedoen aan het toernooi zonder te sterven en Kiva besluit haar eigen leven op het spel te zetten door in haar plaats mee te doen. Als ze wint zal niet alleen de koningin, maar ook zijzelf haar vrijheid terugkrijgen. Alleen heeft niemand het toernooi ooit overleefd.

Toen ik zag hoe De Boekerij deze limited edition zou gaan vormgeven, vroeg ik direct een recensie-exemplaar aan, zonder dat ik had gelezen waar het verhaal eigenlijk over gaat. Soms worden er van die boeken aangekondigd, waarvan je gewoon weet dat ze goed zijn. Ik wist nog niet zo goed wat ik van de flaptekst moest vinden, maar was zeker geïntrigeerd door het onderwerp. Dat ik vanaf pagina 1 in het verhaal zat en het me totaal meesleepte, had ik niet meteen verwacht.

Het verhaal komt rustig op gang. In het geval van dit boek is dat alleen maar prettig. Ik was meteen fan van de schrijfstijl van Lynette, die je moeiteloos meeneemt in de door haar gecreëerde wereld. Ze is een echte verhalenverteller en ondanks dat er niet meteen heel veel gebeurde, was ik meteen overtuigd van dit verhaal. Ik waande me tijdens het lezen zelf moeiteloos in de gevangenis en zag alles direct voor me. Kiva is een heel bijzonder personage. Vanaf de eerste pagina voelde ik alleen maar bewondering en respect voor haar. De manier hoe zij in het leven staat, ondanks de omgeving waarin ze opgroeit, is zo mooi en bijzonder beschreven, dat ik heel veel sympathie voor haar voelde. Opvallend zijn de bijzondere vriendschappen in dit verhaal. De kleine Tipp heeft mijn hart gestolen. Zijn boeiende en prachtige karakter bezorgde me meerdere malen tranende ogen. Ook Jaren en Naari zijn interessante personages waar ik heel graag over las. Hun onderlinge band wordt op een heel mooie, oprechte en ontroerende manier beschreven.

De setting waarin het verhaal zich afspeelt is heel uniek en zeker niet alledaags. De verhaallijn lijkt duidelijk en draait om de vier proeven die Kiva moet doorstaan. Maar toch weet Lynette daar de nadruk niet helemaal op te leggen en blijken er nog veel meer dingen te gaan gebeuren. Een schokkende onthulling of een kleine plottwist komen dan ook geregeld voor.

Wat ik ontzettend prettig en knap van de auteur vind, is het feit dat ondanks de deprimerende omgeving, het haar toch is gelukt precies genoeg lichtpuntjes toe te voegen om het niet te zwaar te maken. Af en toe is er zelfs ruimte voor een grapje en een vleugje romantiek. Daar tegenover staat dat (bruut) geweld niet uit de weg wordt gegaan en op sommige momenten is het zo heftig, dat ik wel een paar keer moest slikken. Toch past het bij het verhaal en hoort het erbij.

Naar het einde toe, had ik nog geen idee van hoe dat vorm zou krijgen, maar toen ik het boek dichtsloeg, was ik serieus in shock. Dit eind is wat mij betreft het ultieme voorbeeld van een enorme plottwist. Het eerste woord wat in mij opkwam toen ik het boek uit had, was: briljant. Het is maar goed dat de komst van het vervolg inmiddels ook al is aangekondigd, want ik moet gewoon zo snel mogelijk weten hoe het verder gaat!