donderdag 21 juni 2018

You're Welcome, Universe door Rika

"Ik heb echt van elke nieuwe pagina, elke nieuwe tekening, onwijs mogen genieten."


You're Welcome Universe door Whitney Gardner

You're Welcome, Universe kwam ik laatst tegen toen ik in de boekhandel aan het rondsnuffelen was. De kaft trok me direct aan door de graffitikunst erop en het maakte me nieuwsgierig. Toen ik de beschrijving begon te lezen en erachter kwam dat het boek over een doof meisje ging die graffitikunsten door de hele stad achterliet, was ik direct verkocht. Nieuwsgierig naar hoe Whitney Gardner het verhaal van een doof meisje zou vertalen naar een boek ben ik het gaan lezen.


Wanneer Julia iets beledigends over haar beste vriendin op de muur ziet besluit ze om er een graffiti tekening overheen te maken. Hierdoor wordt ze echter van school af gestuurd, en moet ze een nieuwe start maken op een andere school, maar wel eentje voor horenden, terwijl Julia doof is. Julia leeft voor kunst, maar aangezien ze haar twee moeders heeft beloofd niet meer graffiti te spuiten heeft ze moeite met een nieuwe uitlaatklep te vinden en gaat ze toch stiekem door. Maar zij is niet de enige, er is nog iemand anders die steeds dingen toevoegt aan haar werk, en al snel bevind ze zich in een graffitioorlog.

You're Welcome, Universe heeft me vanaf het eerste moment weten te verbazen. Ik vind het altijd heel interessant om te lezen over hoofdpersonen die doof of blind zijn, een beperking die wij ons niet kunnen voorstellen. Sommige schrijvers kunnen dit zo goed overbrengen dat je weet wat ze meemaken. Zeker bij Julia heeft de schrijfster Whitney Gardner dit ontzettend goed gedaan. Ze is een dove meid in een wereld van horende mensen, in het boek vallen regelmatig gaten in zinnen simpelweg omdat Julia ze niet kan begrijpen, en ik als lezer dus ook niet. Dit maakt Julia's verwarringen en uitbarstingen zoveel begrijpelijker. Hoe zou jij je voelen als je maar de helft begreep van wat iemand zegt, of als iemand simpelweg niet tegen jou praat omdat je het toch niet kan horen.

Juist ook omdat Julia doof is, is het boek heel grafisch. Er staan prachtige graffitiwerken in die Julia door de hele stad achterlaat die het verhaal kracht geven. Een beetje zoals Piper Perish, voor de mensen die dat boek hebben gelezen. Vooral ook omdat het gaat over de graffitioorlog is het zoveel interessanter om ook echt te zien welk kunstwerk Julia creëert en wat eraan wordt toegevoegd door de andere graffitispuiter. Ik heb echt van elke nieuwe pagina, elke nieuwe tekening, onwijs mogen genieten. Een dikke 5 sterren verdient dit boek! Zelf benieuwd? Pak het vooral eens op ik de boekhandel!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten