donderdag 31 mei 2018

The Darkest Minds door Minca

"Een typische dystopische trilogie"



Yay! Een dystopische trilogie over jongeren in een toekomst wereld die wij ons moeilijk kunnen voorstellen. Als Ruby tien jaar is, overleeft zij als een van de weinigen een epidemie onder kinderen, ook wel ‘IAAN’ genoemd. Daaraan houdt ze ook nog speciale maar gevaarlijke krachten over. Alle jonge kinderen die de epidemie hebben overleefd worden naar heropvoedingskampen gestuurd en opgedeeld in rood, oranje, geel of blauwe groepen. Geel of blauw is wat je uiteindelijk wilt zijn, want Ruby komt erachter wat er met de rode en oranje gebeurt. Des te belangrijker dat ze haar geheim voor zichzelf houdt. Maar in een wereld waarin je niemand kunt vertrouwen, ga je toch op zoek naar steun. Als Ruby weet te ontsnappen uit het kamp denkt ze de steun te hebben gevonden. Maar is dat ook echt zo?

Het begin van het verhaal was een beetje lastig inkomen. Sommige dingen bleven soms wat onduidelijk voor mijn gevoel. Maar op de helft werd de wereld steeds beter uitgewerkt en werden er wat meer dingen duidelijk. Wel kon ik het niet laten om het boek af en toe met een ander verhaal te vergelijken. De krachten van Ruby deden me bijvoorbeeld aan de krachten Juliette in de Touching Juliette serie denken. Maar als ik dan weer verder las, verdween dat gevoel. Hierdoor bleef het verhaal misschien ook een beetje voorspelbaar voor mij. Er was nooit echt een moment waarop ik heel erg verbaasd of gechoqueerd was door wat er in het verhaal gebeurde, misschien omdat ik het op de een of andere manier had verwacht. Dat nam het plezier van verder lezen overigens niet weg. Want het einde van deel een is echt een klapper. In deel twee ervoer ik overigens wel weer een beetje hetzelfde wat betreft het vergelijken met andere boeken. Dit keer deed het me denken aan de film Maze Runner Death Cure. Ik heb de boeken niet gelezen dus ik weet niet of het echt overeenkomt, maar ik kon sommige stukken uit de film maar niet uit mijn hoofd zetten terwijl ik in deel twee aan het lezen was. Daar probeerde ik me toch overheen te zetten en dat lukte ook door gewoon verder te lezen. het was niet zo dat ik me er door heen moest slepen, absoluut niet. Maar het leek mij een meer typische dystopische trilogie waarin de spanning in het ene hoofdstuk hoger ligt dan in het andere. Wat ik dan ook weer niet had verwacht, maar wel had gehoopt, was dat deel 2 ook met een klapper afsloot. Ik moest dus gewoon door lezen, want er waren nog een paar onbeantwoorde vragen die ik wel graag beantwoord wilde hebben.

Nou die antwoorden kwamen. Hoewel ik op de een of andere manier niet heel veel zin had om in deel 3 te beginnen, stapte ik toch over die drempel. Ik was op zoek naar antwoorden en ik wilde ook gewoon graag weten hoe de serie zou eindigen. Na alle heftige gebeurtenissen en de ontsnappingspoging van Ruby en haar groep duurde het in deel 3 toch weer even voordat ik er door werd meegesleept. En ik ben toch wel blij dat ik door had gezet, want de tweede helft van deel 3 was het spannendst en meest onvoorspelbare van de hele serie. Ruby moet haar krachten onder controle zien te krijgen, maar door de negatieve ervaringen die ze met Clancy heeft opgedaan, gaat dat niet zo gemakkelijk als ze had gehoopt. Waarom kwam ik er maar moeilijk in? Ik had het gevoel dat de weg naar de ontknoping een beetje werd uitgesteld. Er werd een plan opgesteld, er werd veel gediscussieerd en gepraat. Maar zodra ze met het plan aan de slag gingen, kwam er eindelijk actie. En daar had ik op gehoopt. Het fijne eraan vond ik dat je in deze boeken maar een verhaallijn volgt. Wel werd het ene personage beter uitgewerkt dan het andere, maar daar stoorde ik me niet echt aan.

Om de serie een algemene beoordeling te geven, komt dat neer op 3 sterren. Hoewel deel drie van mij eigenlijk drieënhalve ster zou verdienen. 


Ik kijk heel erg uit naar de film!

Minca

Geen opmerkingen:

Een reactie posten