vrijdag 14 augustus 2020

Boek recensie Rood, wit en koningsblauw door Danique

Rood, wit en koningsblauw

Alex, zoon van de Amerikaanse president, en Henry, Britse prins. Meteen zodra zijn moeder wordt verkozen tot president, wordt Alex Claremont-Diaz gebombardeerd tot Amerikaanse royalty: hij is knap, charismatisch en nog intelligent ook. Het publiek vreet hem op. Eén probleempje: Alex ligt in de clinch met een échte prins, Henry, aan de andere kant van de grote plas. En als de tabloids daar lucht van krijgen, worden Alex en Henry gedwongen om te doen alsof ze het goed hebben gemaakt. Maar wat begint als een nep vriendschap, groeit uit tot iets diepers en veel gevaarlijkers. Kan liefde de wereld redden? Ook als die liefde er anders uitziet dan verwacht?

Prijs; 15,99
Auteur; Casey McQuiston
Uitgever; Zomer en Keuning
Genre; Young adult; romantiek
Bladzijdes; 412
Taal; Oorspronkelijk Engels

Personages;
Daar kan ik met een woord mee klaar zijn namelijk; GEWELDIG! Een favoriet is er niet in dit boek. Alex en Henry zijn allebei jongens die een goede ontwikkeling meemaken zowel mentaal als fysiek, en dit is erg fijn om te lezen. Wat jammer is, is dat het verteld word vanuit het perspectief van Alex en niet vanuit Henry, een gemiste kans als je het mij vraagt omdat het ook wel eens interessant was geweest om te lezen hoe Henry alles ervoer. Als we verder gaan kijken naar de andere personages zijn zij goed uitgeschreven, je hebt niet het idee dat je informatie mist of dat er personages in het verhaal meespelen waar geen aandacht aan word besteed. De hoofdpersonages zijn goed uitgekozen en veruit het best ontwikkeld. Het was erg fijn om te lezen hoe het ging tussen Henry en Alex en hoe dit ontwikkelde tot een mooie relatie.

Het verhaal;
Het minpuntje in het verhaal was, dat ondanks de gevoelens die de hoofdpersonages opbouwden voor elkaar dit heel lang duurde voordat dit op gang kwam. Nog een minpunt is dat er heel veel aandacht uitgaat naar hoe Alex denkt en daardoor vallen dingen in herhaling. De inleiding was voor mij dan ook langdradig en kon voor mijn part veel korter, ik had er namelijk moeite mee om er door heen te komen wat jammer is omdat het later een heel goed verhaal word. Pas bij bladzijde 130 ongeveer had ik het gevoel dat het opgang kwam en kreeg ik er echt plezier in. Het midden en het einde zijn allebei fenomenaal neergezet.

Verder waren de hoofdstukken voor mij te lang. Ik had er soms moeite mee om doorheen te komen, je wilt het hoofdstuk uitlezen maar op een gegeven moment werd het te veel en moest je stoppen. Dit was erg jammer want het had anders gekund.

Schrijfstijl;
Zoals ik al zei moest ik er echt even inkomen, en dat heeft te maken met hoe de dingen werden weggeschreven. Daar had ik moeite mee. Een groot compliment mag ik wel neerzetten is hoe zij de liefdesverhoudingen heeft neergezet. Meestal zie je in dit soort boeken dat de coming out heel erg centraal staat en dat had ik nu minder het draaide ook om de persoonlijke ontwikkeling en de acceptatie, en die is fantastisch beschreven.

Wat ik bij voorhand dacht was dat dit een zoet sappig verhaal zou worden maar niks is minder waar. Het was romantisch, maar niet over de top, ik heb op sommige momenten echt hardop moeten lachen om stukken. De auteur heeft zeker goed neergezet hoe twee wereld iconen zijn en hoe die leven. Door haar levendige stijl voel je mee met ze en ga je ze ook begrijpen en dat is heel erg fijn.

Waardering;
Dit was erg lastig, aan de ene kant verdiend het 5 sterren juist omdat de geaardheid zo voorop staat en het zo belangrijk was. Maar aan de andere kant duurde het zolang tot het verhaal me boeide dat het meer een 3 sterren is. Daarom ga ik er tussen in zitten met * 4 van de 5 Crosses