zaterdag 22 augustus 2020

Recensie Midnight Sun door Nicole

Recensie Midnight Sun van Stephenie Meyer

Begin mei van dit jaar gonsde het internet van groot nieuws.
Stephenie Meyer kondigde aan
eindelijk Midnight Sun uit te gaan brengen. Op 4 augustus was het zover! Na mijn eerste kennismaking met Twilight, 15 jaar geleden, ging er een wereld voor me open. Twilight was mijn introductie tot de wereld van Young Adult en voor heel veel fans is het iconische liefdesverhaal van Bella en Edward een inspiratiebron geweest. Omdat mijn liefde voor Twilight waarschijnlijk erg zal doorschemeren, zal deze recensie waarschijnlijk niet voor 100% objectief zijn.

Een samenvatting geven van het boek, treft geen enkel doel, omdat het verhaal niet nieuw is. Het eerste boek wordt herverteld, maar dan door de ogen van Edward. Omdat ik Edward (obviously) een zeer interessant personage vond in de boeken, keek ik er enorm naar uit om hem als persoon (lees: vampier) beter te leren kennen. Ook was ik erg nieuwsgierig naar meer achtergrond over zijn familie. Daarin werd ik absoluut niet teleurgesteld. Zowel Bella als Edward leerde ik nu op een hele andere manier kennen. Het feit dat Edward gedachten kan lezen, zorgde ervoor dat bepaalde personages een heel andere indruk achterlieten.

De Cullens hadden in Midnight Sun een veel grotere rol en stuk voor stuk leerde ik ze veel beter kennen. De familieband van de Cullens, was al bijzonder te noemen, maar nu ik ze nog beter heb leren kennen, is dat nog veel meer geworden. In Twilight werd al meer dan duidelijk dat Rosalie geen groot fan van de liefde tussen Bella en Edward was. Ze werd afgeschilderd als een kreng. Nu haar beweegredenen meer werden uitgediept, begrijp je haar als lezer veel meer. Wat ik toen al zo mooi vond aan de schrijfstijl van Meyer, kwam in Midnight Sun nog meer naar voren. Haar beschrijving van gevoelens en emoties, is zo diepgaand en intens, dat het je onmogelijk onberoerd kan laten.

Veel scènes waren natuurlijk bekend, maar er waren gelukkig ook genoeg stukken die helemaal nieuw waren. Omdat we in Twilight alleen Bella volgden, kwamen we nooit te weten wat Edward deed op de momenten dat ze niet bij elkaar waren. Om nu een totaalbeeld te krijgen, maakte het verhaal nog completer en voelt echt als een toevoeging aan het verhaal. De obsessie die de vampier voor het mensenmeisje voelt, wordt tot in de puntjes geanalyseerd en het hele ´verboden liefde´-thema werd in dit boek veel meer aangedikt. Het was leuk om te lezen hoe onzeker Edward was en hoe vaak hij Bella´s acties verkeerd interpreteerde.

¨Mijn leven was een oneindige, onveranderlijke middernacht. Het was onvermijdelijk dat het voor mij altijd middernacht was. Hoe kon het dan dat de zon nu opkwam, midden in mijn middernacht?¨

De constante strijd die Edward met zichzelf voerde, dat hij niet goed was voor Bella en dat hij haar moest beschermen, werd er op sommige momenten iets te dik opgelegd. Het kwam op een ongezonde manier obsessief over. De intensiteit van zijn gevoelens voor haar, daarentegen werd op een hele mooie, uitgebreide manier omschreven.

Als die-hard Twilight-fan, kon ik niet wachten om Edward´s verhaal te lezen. Toch heb ik er redelijk lang over gedaan om het uit te lezen. De reden hiervoor is dat sommige stukken veel te langdradig werden geschreven. Alle gedachten en gevoelens van Edward werden van voor tot achteren geanalyseerd, zodat er veel te lang bij bepaalde dingen werd stilgestaan. Dit haalde de vaart uit het verhaal en zorgde ervoor dat het soms een beetje traag werd. Toch is Midnight Sun een geweldige aanvulling op de serie en mag dan ook zeker niet in je boekenkast ontbreken!

Ik geef dit boek vier crosses