zaterdag 21 november 2020

Recensie Op glad ijs door Nicole

Op glad ijs van Sara Biren

Holland Delviss wil niets liever dan bekendstaan om haar talent als hockeyspeler, niet als een
hockeyspeler die toevallig een meisje is. Om haar plekje in het jongensteam te behouden, heeft ze twee regels: train harder dan wie dan ook, zelfs als dat om vijf uur ’s ochtends is, én val niet te veel op, zelfs als dat betekent dat ze de opmerkingen die ze naar haar hoofd geslingerd krijgt moet negeren.

Wanneer haar team wordt geselecteerd voor HockeyFest, een evenement dat op de televisie wordt uitgezonden, komt Holland toch in de schijnwerpers te staan. (Tot ziens, regel 2!) Niet iedereen is blij met haar nieuwe bekendheid, maar één persoon steunt haar ondanks alles: haar bazige co-teamcaptain, Wes. En Wes blijft haar verrassen. Hij blijkt net als zij dol op glamrock uit de jaren tachtig en elke keer als hij haar aanraakt voelt het vreemd elektrisch. Met overal camera’s op haar gericht, komt Holland gevaarlijk dicht bij het overtreden van haar derde regel: date nooit, maar dan ook echt nóóit met een teamgenoot.

Ik heb al heel wat boeken gelezen over ijshockey, maar Op glad ijs is het eerste boek dat gaat over een meisje dat de sport beoefent! Holland Delviss groeit op in een jongensgezin en ijshockey wordt haar, net als haar drie broers, met de paplepel ingegoten. Als enige meisje, maakt zij deel uit van het jongensteam van haar school en zij wil koste wat kost haar plek in het team verdienen. Ze werkt keihard om haar talent meer op te laten vallen dan het feit dat ze een meisje is. Volgens haar zou dat geen enkel verschil moeten maken, maar dat doet het wel. Behalve hatelijke opmerkingen van toeschouwers, moet ze het iedere keer weer opnemen tegen haar eigen onzekerheid.

Holland is stoer en keihard en bijt stevig van zich af. Toch probeert ze altijd uit de schijnwerpers te blijven om niet op te vallen, wat grandioos mislukt als ze noodgedwongen toch de spotlight moet opzoeken. Door haar team wordt ze gesteund en met name door haar vreselijk irritante co-captain Wes. Hij haalt het bloed onder haar nagels vandaan, en toch.... begint ze hem steeds leuker te vinden. Wes lijkt haar te begrijpen en blijkt nota bene dezelfde aparte muzieksmaak te hebben.

De muziek van Holland speelt, buiten het ijshockey, een grote rol in dit boek en de titels en songteksten vliegen je geregeld om de oren. Holland is een personage waar je meteen van zult houden. Ze vecht voor wat ze belangrijk vindt en laat zich niet klein krijgen. De strijd die ze continu voert om te overleven in de ‘’mannenwereld’’ vormt de rode draad in het verhaal en wordt erg goed beschreven. Het zet je aan het denken en de felheid van Holland’s doorzettingsvermogen is goed voelbaar. Tijdens het lezen leefde ik ontzettend met Holland mee. De band die ze met haar familie heeft, is hartverwarmend, net als de onvoorwaardelijke steun van haar drie broers.

Dan is er natuurlijk nog Wes, de irritante co-captain. Het is heerlijk om een keer over een mannelijke ijshockeyer te lezen die niet alleen maar arrogant is of zich altijd gedraagt als een eikel. Wes is gewoon een hele leuke jongen en dat lijkt Holland ook door te krijgen. Het was erg leuk om te lezen over hun gemeenschappelijke liefde voor glamrock. Middels songteksten en titels maken ze hun gevoelens duidelijk en dat is een erg leuke aanvulling op het verhaal. Door het blog wat Holland bijhoudt, leerde ik haar nog beter kennen en was het nog makkelijker om me in haar te verplaatsen.

De opbloeiende liefde tussen haar en Wes, is er eentje die perfect bij een Young Adult roman past. Het taalgebruik is soms wat grof, maar dat past wel echt bij het verhaal. Bij dit soort boeken weten we natuurlijk allemaal hoe het zal eindigen, dus wordt de focus gelegd op de reis ernaartoe. Ondanks het voorspelbare plot, is Op glad ijs een heerlijk romantisch verhaal met sprankelende personages, dat je gegarandeerd met een tevreden glimlach zult dichtslaan als je het uit hebt!