zondag 20 september 2020

Recensie Moordgids voor lieve meisjes

 Recensie Moordgids voor lieve meisjes van Holly Jackson.

Het is al 5 jaar geleden dat Andie Bell als vermist werd opgegeven, 5 jaar geleden dat de politie de Sal Singh als schuldige aanwees voor de vermissing en later de dood van Andie Bell. Iedereen in de omgeving denkt dat Sal het heeft gedaan. Maar Pippa die is opgeroeid in het kleine stadje denkt er anders over. Om meer over de zaak te weten te komen kiest ze een bijzonder onderwerp voor haar profielwerkstuk, namelijk de invloed van media op politiezaken met als voorbeeld de casus van Andie Bell. Tijdens haar onderzoek komt ze achter verschillende geheimen dit brengt gevaren met zich mee en al snel wordt Pippa bedreigt door iemand die niet wil dat de waarheid boven tafel komt. En als dit de echte moordenaar van Andie is hoe ver zouden ze dan gaan om Pippa het zwijgen op te leggen....

Moordgids voor lieve meisjes is een spannende thriller die vanuit het oogpunt van Pippa wordt verteld. Op het begin moest ik even wennen aan de manier waarop het verhaal was weergegeven, zo lezen we namelijk ook stukken logboek van het profielwerkstuk van Pippa. Dit gaf echter een betere kijk in Pippa haar gedachtegang en zo ging je ook met haar samen op onderzoek uit. Gedurende het boek krijg je steeds meer aanwijzingen die je aan elkaar vast kon knopen, maar die elkaar soms ook tegen spraken. Ik voelde me op momenten net zo verward over bewijsstukken als Pippa. Ik kon in dit boek dan ook niet meteen zeggen die heeft het gedaan! Ik ging mee in het onderzoek en probeerde de aanwijzingen zelf te analyseren voordat ik verder las om te kijken welke conclusies Pippa eruit trok. We gingen dezelfde richting uit met onze gedachtegang. Dit maakt het verhaal ook heel geloofwaardig. Misschien als ik het boek nu nog een keer zou lezen vallen me kleine aanwijzingen eerder op dan ze de eerste keer deden. Zo had ik bij een aanwijzing het gevoel dat het eerder in het boek al was benoemd, maar als zo iets onbelangrijks dat misschien tussen neus en lippen door wordt verteld, dat je er niet bij stil staat. De bedreigingen die Pippa op een gegeven moment krijgt maken het verhaal spannend en als de bedreigingen heftiger worden wordt je bijna enthousiast omdat je zo dicht bij de waarheid aan het komen bent. Een waarheid die mij verraste omdat ik hem totaal niet zag aankomen. Want als je denkt dat het is opgelost komt er nog van alles boven water....

ik geef dit boek dan ook 5 crosses:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten