woensdag 30 september 2020

Recensie IJzerhart door Nicole

IJzerhart van Mara Li 

Een kasteel, een vloek, een gekwelde jongeman en een dappere heldin…

De jonge weefster Cliona heeft haar leven lang al last van onheilspellende dromen. Wanneer haar onderkomen door een vreemd ongeluk verwoest wordt, vindt ze onderdak bij de monniken die haar ooit als baby in het woud hebben gevonden. Maar haar leven raakt pas echt in een stroomversnelling als een nieuwe landheer zijn intrek neemt in de nabijgelegen Eikenburcht en zijn oog op haar laat vallen.

Hoewel Heer Declan een charmant en ruimhartig man lijkt te zijn, heeft Cliona toch het gevoel dat hij een duister geheim heeft. Bovendien doet zijn zwijgzame dienstknecht Cú er alles aan om haar weg te jagen. Maar wat als er een oude magie tot leven wordt gewekt en Cliona’s dierbaren in gevaar komen? Zal Cú bereid zijn om aan haar zijde te vechten, of zal hij haar verraden?

Een prachtig geschreven fantasyverhaal met als setting het Ierland van de tiende eeuw.


Mijn recensie


Ik kende Mara Li nog niet en had dan ook totaal geen verwachtingen bij IJzerhart. De prachtige cover sprak mij wel enorm aan en ook de achterflap wekte mijn interesse. Wat mij meteen opviel, waren de mooie illustraties aan het begin van ieder hoofdstuk. Die pasten perfect bij de hele uitstraling van het boek. 


Ik ben verliefd geworden op Li´s schrijfstijl. Zinnen stroomden moeiteloos in elkaar over en door haar bijzondere woordkeuze, had ik er geen enkele moeite mee om me in een heel ander tijdperk te wanen. Soms is het moeilijk in woorden uit te drukken wat je van een boek vond. Het is een bepaald gevoel dat je bij een verhaal krijgt, een warm en blij gevoel dat pas weggaat nadat het boek uit is. De personages kwamen heel krachtig en goed uitgewerkt over en ook de onderlinge verhoudingen kwamen realistisch over. Cliona is de dappere heldin van het verhaal en Li weet haar heel overtuigend neer te zetten. Het is niet moeilijk om een band met haar te krijgen.


Het verhaal komt snel op gang en Li weet precies hoe ze de spanning vast moet houden. Ik lees niet vaak een boek waarbij ik echt pas op het laatst doorheb wat er nu precies aan de hand is. Op geen enkel moment werd het verhaal voorspelbaar of langdradig. Het plot is ontzettend origineel bedacht en op een meesterlijke manier uitgewerkt. De fantasy elementen zijn om van te smullen! 


IJzerhart heeft alle ingrediënten die een goed fantasy YA-boek moet hebben: een dappere, sympathieke heldin, een knappe mysterieuze man en een echte slechterik. Ik heb genoten van dit boek dat spannend blijft tot de laatste bladzijde! 


Ik geef dit boek vijf crosses!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten