woensdag 17 maart 2021

Recensie Cinder & Ella door Nicole

Cinder & Ella van Kelly Oram

Als haar moeder verongelukt moet Ella bij haar vader en zijn nieuwe gezin wonen. Ella mist
haar moeder en haar blogvriend Cinder. Wat ze niet weet is dat hij de hotste acteur van Hollywood is.

Cinder & Ella van Kelly Oram is een heerlijk verhaal om bij weg te dromen voor meiden vanaf 13 jaar en fans van De Royals-serie van Erin Watt. Lees. Zwijmel. Geniet!

Na maanden revalideren mag Ella eindelijk naar huis. Niet naar haar moeder, zij kwam om bij het auto-ongeluk, maar naar haar vader die ze nauwelijks kent. Hij woont in Hollywood met zijn nieuwe gezin, maar Ella’s stiefzussen zitten niet op haar te wachten. Ella mist haar moeder en blogvriend Cinder. Sinds het ongeluk heeft ze niks van zich laten horen, maar stiekem droomt ze van hem. Wat ze niet weet is dat Cinder haar ook mist, én de hotste acteur van Hollywood is…

Het heeft een tijdje geduurd voordat ik dit boek oppakte. Toen Cinder & Ella net uitkwam, had ik niet direct de behoefte om het te gaan lezen, totdat ik de lovende recensies voorbij zag komen. Ik dacht dat het te kinderachtig of te sprookjesachtig zou zijn, maar mijn interesse werd toch gewekt. Oké, wat heb ik mij ontzettend vergist in dit boek!

De proloog hakt er gelijk in en we lezen vanuit Ella wat er is gebeurd op haar 18e verjaardag. Het feit dat ze tijdens het ongeluk met haar blogvriend Cinder berichtjes aan het versturen was, maakt het nog wat heftiger. Ik weet niet of het door de levensechte manier van schrijven kwam, maar het greep me direct aan. Het verhaal begint als Ella bij het huis van haar vader aankomt. Er wordt heel veel aandacht besteed aan die eerste ontmoeting met haar nieuwe stiefmoeder en stiefzusjes, wat begrijpelijk is want dat zet de basis voor de rest van het verhaal.

Ella heeft een loodzware tijd achter de rug en we leren haar heel goed kennen. Haar gevoelens, machteloosheid en verdriet stromen van de pagina’s af en worden zo realistisch en puur beschreven, dat je niets anders kunt dan met haar meeleven en met haar meehuilen. Ik had vanaf het begin al heel veel bewondering voor Ella en op sommige momenten vond ik haar zelfs te mild reageren op bepaalde gebeurtenissen. Zo kon ik het persoonlijk niet verkroppen dat haar vader haar zomaar had verlaten, al blijkt dit later in het verhaal toch iets genuanceerder te liggen.

Het moment dat Ella uiteindelijk weer contact opneemt met Cinder, zorgt voor een omslag. Ik was erg verrast toen ik erachter kwam dat we ook vanuit het perspectief van Cinder zouden lezen, want ik was erg nieuwsgierig naar hem. Het moment dat hij na al die jaren Ella’s eerste berichtje weer leest, was een van de ontroerendste scènes in het boek en dit beschrijft perfect hoe diep de band tussen hen gaat.

De berichtjes tussen hen zorgen voor precies genoeg luchtigheid en het ‘nerdy’ karakter ervan is echt heerlijk om over te lezen. De uitvoerige beschrijving van hun wederzijdse interesses, zorgen voor een perfecte dosis diepgang. Het verhaal wordt op geen enkel moment mooier gemaakt dan het is, maar Oram weet precies de juiste balans te vinden tussen de rouwe realiteit en de mooie momenten die steeds vaker voorkomen. Zo is vriendschap een belangrijk thema in dit boek en ook de band tussen Ella en haar vader, stiefmoeder en stiefzusjes wordt op een prachtige, emotionele manier tot leven gebracht.

Ik keek halsreikend uit naar het moment dat Cinder & Ella elkaar dan eindelijk zouden ontmoeten en het moment had niet beter uitgewerkt kunnen worden. Het wordt nergens zoetsappig al kunnen we genoeg zwijmelen. Dit boek heeft alles wat een zeer geslaagde young adult moet hebben en al voelt het eind echt afgerond, ben ik toch erg benieuwd naar het tweede deel, dat deze zomer uitkomt.