vrijdag 29 september 2017

Piper Perish door Rika

"Piper springt letterlijk uit het boek, na januari gelezen te hebben weet je al precies met wie je te maken hebt: een gezellige, rare, spontane meid die er helemaal voor gaat."


Piper Perish door Kayla Cagan

Hoi!

Zoals jullie weten ben ik helemaal gek op contemporary reads. In dit genre kan het artsy boek Piper Perish natuurlijk niet missen. Toen ik het boek voor het eerst zag sprak de cover alleen al me aan. Ik heb de Engelse hardcover, echt zo mooi! De simpele witte cover met de prachtige felle letters, dit boek schreeuwde naar mij.


Velen van jullie zullen vast wel gehoord hebben van het boek Piper Perish. Piper is een artsy typetje, iemand die creatief en apart is, gewoon lekker zichzelf. Ze leeft volgens het motto: Wat zou Andy doen? Piper heeft samen met haar vriendje Enzo een pact gesloten, ze gaan samen naar New York studeren met Kit, hun beste vriendin. Daar zullen ze de meest geweldige avonturen beleven. Maar deze droom stort in na een rampzalige New Years Eve.

Piper Perish is geschreven in dagboekvorm. Elk stukje is vergezeld van een datum en soms ook een tijd. Dit zorgt dat het boek soms nogal springt, maar het maakt het boek ook heel spontaan! Piper springt letterlijk uit het boek, na januari gelezen te hebben weet je al precies met wie je te maken hebt: een gezellige, rare, spontane meid die er helemaal voor gaat. Ze heeft me vanaf pagina 1 weten te raken. En niet alleen Piper, maar ook Enzo en Kit. Piper is niet alleen in haar schilderswereldje. Samen met Enzo en Kit willen ze de wereld laten zien wat kunst is, ieder op zijn eigen manier. De tekeningen die door het boek heen te vinden zijn, zijn een prachtige toevoeging aan het verhaal. Piper laat hiermee zien hoe ze zich voelt, wat ze meemaakt en hoe ze zich uitdrukt.

Maar ze doet dit niet alleen met kunst. Piper leeft ook volgens het motto: Wat zou Andy Warhole doen? De quotes die Kayla Cagan gebruikt voelen heel toepasselijk. Wanneer Piper zich niet goed kan uitdrukken, maakt Cagan gebruik van quotes. Soms passen ze precies, andere keren vraag je je af wat het nu weer moet voorstellen. Maar met Piper in je achterhoofd, weet je precies wat ze wil zeggen. Het boek komt werkelijk tot leven tijdens het lezen. Het vreemde, awkward typetje dat Cagan hier neerzet is dat innerlijke stemmetje dat je stiekem altijd in je achterhoofd hoort (ik in ieder geval wel hihi). Door de springerige dagboek achtige manier van vertellen slaat Cagan de onbelangrijke dingen over en vertelt vol overtuiging wat je moet weten uit het leven van Piper. Dit verhaal heeft echt indruk op mij gemaakt.

Een prachtig boek waarin de kunstzinnige Piper perfect tot haar recht kwam! Van mij krijgt dit boek 5 crosses!


Tot snel!
Rika

Geen opmerkingen:

Een reactie posten