zondag 26 november 2017

13 minuten, een prachtig en spannend verhaal volgens Rika

En dan, wanneer je denkt dat de rust zal wederkeren in het boek en de grootste spanning is geweest, komt ze met een nieuwe plottwist.


13 Minuten door Sarah Pinborough

Voor fans van 13 Reasons Why, Pretty Little Liars en Gossip Girl. 

13 minuten lang was Natasha dood, maar ze kan zich er niets van herinneren. Wat is er die avond gebeurt dat ze in het koude water terecht was gekomen? En waarom doen Hayley en Jenny, haar twee beste vriendinnen, zo geheimzinnig? Het enige dat ze wist was dat het geen ongeluk was, en ze wilde ook geen einde aan haar leven maken.

13 minuten is een spannende psychologische thriller over manipulatie en bedrog. Over de kracht van populariteit en de 'waarheid'. Maar hoe waar is die waarheid nu eigenlijk? 

In 13 minuten wisselt Pinborough steeds van verteller. Het boek is in de ik-vorm geschreven, maar Rebecca is niet altijd die ik-persoon. Ze wisselt soms naar Natasha, maar ook naar andere personages. Dit geeft je een volledig beeld van het verhaal, en geen eenzijdig beeld. Ze laat je precies genoeg zien, maar in de tussentijd manipuleert ze je ook tussen de dagboekverhalen en politiegesprekken door.

Pinborough maakt ook gebruik van korte hoofdstukken met smsjes tussen Hayley en Jenny. Dit vond ik zelf een heel uniek, hedendaags iets wat ik nog niet vaak tegenkom maar juist heel leuk vind om te zien. Deze smsjes, hoe kort de gesprekken ook zijn, wekken juist mijn grootste nieuwsgierigheid. Wat hebben Hayley en Jenny te verbergen? Waarom zijn ze zo bang dat Natasha zich iets zal herinneren van voor het ongeval? En waarom steeds dat verwijderen van hun berichtjes?

En dan, wanneer je denkt dat de rust zal wederkeren in het boek en de grootste spanning is geweest, komt ze met een nieuwe plottwist. Zo onverwachts en zoveel spannender dan ik ooit had durven dromen! De slechterik is namelijk niet altijd de ultieme slechterik. Een slechterik die goed genoeg kan manipuleren, is slim genoeg om iemand anders voor haar daden te laten opdraaien. Maar wanneer er een goed iemand is die gewaagd is aan deze persoon, dan pas barst het verhaal los.

Een heerlijk spannend boek met genoeg plottwisten die je op het puntje van je stoel laten zitten! 13 minuten van Sarah Pinborough krijgt van mij 4 crosses! Ik kan niet wachten om meer van haar te lezen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten