zondag 15 november 2020

Recensie Skyhunter door Emma

Recensie Skyhunter van Marie-Lu

“In een door oorlog verwoeste wereld is een team van jonge krijgers bereid om alles op te offeren om te redden wat ze liefhebben”

Mara is een van de laatste vrije landen ter wereld en wordt bedreigt door de Karensa Federatie, die al tientallen andere landen heeft veroverd. Vluchtelingen van over het land vluchten naar Mara om te ontsnappen aan een lot dat erger is dan de dood, want in de handen vallen van de Federatie betekent dat je verandert in een gemuteerd oorlogs beest, die ook wel bekend staan als Ghosts. Mara’s elite strijdmacht, de Strikers, zijn getraind om de aanvallen te stoppen. Maar de Federatie komt steeds dichterbij en het aantal Ghosts groeit alleen maar. Mara’s nederlaag lijkt onvermijdelijk.

Maar één Striker weigert de hoop op te geven.

Talin Kanami wordt van haar thuisland en stem beroofd en kent de wreedheid van de Federatie dus als geen ander. Samen met haar moeder werd ze gedwongen asiel te zoeken in een land die hun volk weerzinwekkend vindt. Talin wordt lid van de Strikers en vindt troost in slechts een handvol Strikers, die vastbesloten zijn om de Federatie koste wat het kost terug te dringen.

Maar dan wordt er een mysterieuze gevangene vanuit het oorlogsfront binnengebracht. Talin voelt iets, maar kan het niet plaatsen en denkt dat er meer schuil gaat achter deze gevangen dan op het eerste gezicht lijkt. Heeft de Federatie hem als spion gestuurd? Of is hij het enige wapen dat hen allemaal kan redden?

“Het is waar ik mijn hele leven voor heb getraind. Mijn naam is Talin. Ik ben een Striker voor Mara, de laatste vrije natie aan deze kant van de zee. We zijn brengers van de dood, huurmoordenaars van monsters, en het enige dat tussen ons thuis en de vernietiging staat”.

Skyhunter is het eerste boek van Marie Lu dat ik heb gelezen en ik wil haar andere boeken eigenlijk onmiddellijk kopen en lezen. Het boek is goed geschreven en heeft iets speciaals. Het was dan ook een heerlijk boek om in weg te duiken. De manier waarop Marie Lu de wereld heeft opgebouwd is fenomenaal, net als de personages in het boek.  Marie Lu heeft de structuur en heeft de stijlen van YA-fantasie naar een ander niveau getild en het voelt verfrissend en nieuw aan.

Fantasie, Sci-Fi en post-apocalyptische thema’s zijn allemaal versmolten in dit geweldige verhaal. Talin is vanaf het begin een personage waar je onmiddellijk van houdt en je leeft ook echt met haar mee gedurende het verhaal. Talin heeft haar stem verloren en gebruikt gebarentaal om te communiceren. De manier waarop dit in het verhaal was verwerkt was mooi en laat ook zien hoe belangrijk gebarentaal is.

Marie Lu heeft een geweldig werk geleverd en het verhaal zit ook boordevol actie en heeft een snel tempo. Het verhaal is geen insta-love-trope en dat vond ik heel fijn. De band die Talin en Red hebben neemt de tijd om zich te ontwikkelen en dat maakt het ook realistisch. Een van de onderwerpen die in het boek wordt aangehaald is discriminatie. Talin is een vluchteling en wordt ook zo behandeld in het boek. De manier waarop ze behandeld wordt is een relevant onderwerp en helaas erg realistisch.

Meestal ben ik geen grote fan van Sci-fi boeken, maar Marie Lu wordt zeer zeker een uitzondering. Skyhunter is zeker een van mijn favoriete boeken geworden die ik dit jaar gelezen heb. Ik kan dan ook niet wachten tot het tweede boek volgend jaar uitkomt.

“Mensen overwinnen is gemakkelijk. Je breekt hun verdediging, verovert hun steden, verbrandt hun wereld tot de grond. Ons vernietigen is echter onmogelijk. Een zaadje zal overleven……”

Skyhunter krijgt van mij 5 crosses!