donderdag 23 februari 2017

Rika over Carve the Mark

"Een prachtige toevoeging aan de steeds groter wordende wereld van Young Adult boeken."



Hoi lieve lezers!

Net als waarschijnlijk iedereen in de Young Adult wereld wist ik al vrij snel van het nieuwe boek van Veronica Roth. Wanneer de eerste serie van een schrijfster zo goed wordt ontvangen en redelijk snel erachteraan ook nog eens de boeken worden verfilmd, dan blijf je toch met vooroordelen zitten. Sommigen vonden de serie geweldig, anderen wat minder, maar iedereen heeft dan bepaalde verwachtingen wanneer er een nieuw, losstaand boek uitkomt. Ik heb geprobeerd zo neutraal mogelijk dit boek in te gaan, en Veronica Roth heeft me blij verrast!

De schrijfwijze van Carve the Mark vind ik zelf heel bijzonder en ook heel fijn om te lezen. In Carve the Mark draait het verhaal om Akos Kereseth en Cyra Noavek. Twee tegenpolen, letterlijk en figuurlijk. Akos is een lieve jongen, nieuwsgierig om meer te leren van zijn moeder, en Cyra leeft met het grootste schuldgevoel dat er bestaat, de dood van haar moeder. Wanneer Akos en zijn broer Eijeh uit hun huis op de planeet Thuvhe worden ontvoerd en naar het Noavek paleis op de planeet Shotet, verandert het leven van beide families drastisch. Elk heeft een lot dat hij moet dragen, en geholpen met een gave van de stroom, moeten ze hun eigen weg daarin gaan vinden. Maar hun lot zullen ze nooit kunnen ontlopen.

Zoals ik al eerder zei, ik was zeker blij verrast door het boek! Compleet iets anders dan de Divergent serie, dus het valt ook niet te vergelijken. In Carve the Mark heeft Veronica een nieuwe wereld weten te creëren. Hoewel niet overal even duidelijk of goed uitgewerkt, ik vond het zeker een wereld waar ik me echt in kon wanen en wat het verhaal wel mooi tot zijn recht liet komen. Doordat het hele boek zich in een compleet nieuwe wereld afspeelde, merkte ik in het begin wel dat ik moeite had om erin te komen. Het begin is vooral onduidelijk, je komt in een nieuwe wereld terecht, maar je wordt er ook direct weer uit gehaald. Dit werd wel zeer snel minder en hoe verder ik kwam, hoe meer ik begon te genieten van de prachtige planeten en hun bijpassende culturen. Ook begon het me halverwege het boek op te vallen dat Cyra in de ik-persoon werd geschreven en Akos in de derde persoon. Nu vraag ik me wel af wat de reden daarvoor is en of Veronica daar bewust voor heeft gekozen of niet.

De hoofdpersonen, Akos Kereseth en Cyra Noavek, hebben me weten te raken. Beide veranderen zo sterk door het boek heen, ze hebben een prachtige invloed op elkaar en komen als twee sterke jonge mensen eruit. Akos is een zachtaardig iemand, hij wil niemand pijn doen. Hij heeft de gave om de stroomgaven van anderen uit te schakelen. Cyra is een hard, verbitterd iemand, ze wordt gedwongen om anderen te martelen en ze leeft in constante pijn. Haar gave is om door middel van aanraking anderen pijn te doen. Beide vullen elkaar met hun gave perfect aan. Hij heeft de kracht om haar pijn te verminderen, en zij kan voor het eerst iemand aanraken zonder diegene pijn te doen.

Hoewel er weer veel gemengde gevoelens bij dit boek zijn, kijk ik ontzettend uit naar het vervolg en vind ik het boek zeker de moeite waard! Een prachtige toevoeging aan de steeds groter wordende wereld van Young Adult boeken.

Ik geef dit boek 4 crosses!

Veel liefs!
Rika

Geen opmerkingen:

Een reactie posten