dinsdag 11 april 2017

Minca heeft genoten van Eerste Leven

"Showalter heeft een ontzettend prettige schrijfstijl waar ik zo doorheen kan vliegen."



Al vanaf het eerste hoofdstuk uit 'Eerste Leven' herinnerde ik me weer hoeveel plezier ik aan de Alice in Zombieland boeken van Gena Showalter had beleefd. Nu ook 'First Life' naar het Nederlands is vertaald, wilde ik er zo snel mogelijk in beginnen, en het verhaal pakte me meteen.

Tensley is zeventien en heeft nog minder dan een jaar de tijd om te kiezen welk leven ze wilt gaan leiden nadat ze de Eerste dood heeft beleefd. Troika (licht) of Myriad (duisternis). Tensley is Ongebonden en kan dus geen definitieve keuze maken. Maar als ze niet kiest en voor de eerste keer dood gaat, belandt ze in Vele Eindes, waar het gerucht gaat dat niemand het overleefd.

Troika en Myriad kunnen niet langer wachten tot ze haar beslissing maakt en sturen ieder een jonger Arbeider om haar over te halen voor een van hen te kiezen. Maar als blijkt dat het niet snel genoeg gaat, vermengt zich nog iemand erin en lijkt het eind voor alle bewoners ineens nabij.


Showalter heeft een ontzettend prettige schrijfstijl waar ik zo doorheen kan vliegen. De cynische opmerkingen, snelle gedachten en vlotte babbels van de personages spreken mij zeker aan en zijn prettig om te lezen. Alle personages die in het boek voorbij komen hebben een eigen karakter en een eigen rol in het verhaal. Aan de ene raakte ik sneller gehecht dan aan de ander en dat zorgt voor een hoop spanning wanneer de werelden uiteen dreigen te vallen.

De wereld waarin Tensley leeft en naartoe leeft is ontzettend mooi weergegeven, zowel Troika, Myriad als Vele Eindes. De wereld die deze samen vormen is wonderbaarlijk en heeft een hoop geheimen die me versteld deden staan. Hoe alles precies reilt en zeilt werd me al snel duidelijk en daardoor bleef het ook allemaal prima te begrijpen. Maar net toen ik dacht dat ik Tensley kon helpen bij haar keuze, gebeurde er weer iets onverwachts waardoor ik weer op een andere manier naar de werelden ging kijken.

Het boek was een goede en spannende aanloop naar het vervolg. Zeker het einde was overweldigd en laat me smachten naar deel 2. Die komt gelukkig deze zomer al uit, dus daar kijk ik zeker naar uit.
Dit boek krijgt van mij 4 crosses!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten