woensdag 3 mei 2017

A Court of Series, een must read volgens Rika!

"Maas heeft een perfecte combinatie van fantasy, badass en romantiek. Niets is te veel, het is prachtig in balans."


A Court of... van Sarah J Maas, ik denk dat na gisteren er niemand meer is die niet van deze serie heeft gehoord. Hoewel velen het nieuwe boek van haar al in huis hebben, zijn er vast nog mensen die nog twijfelen of de serie wel iets voor hun is. Ter voorbereiding op A Court of Wings and Ruin heb ik de eerste twee boeken uit de serie gelezen, A Court of Thorns and Roses en A Court of Mist and Fury. Voor degene die ze liever in het Nederlands lezen en nog twijfelen, dit wordt spoilervrij dus lees vooral mee en als je overtuigd bent kun je nog snel deel 1 en deel 2 lezen voordat de Nederlandse deel 3 uit komt op 30 Mei.


A Court of Thorns and Roses door Sarah J Maas

In A Court of Thorns and Roses (Hof van Doorns en Rozen) vecht Feyre tegen de wetten van de natuur. Met weinig geld voor voedsel of kleding te kopen heeft Feyre geleerd om te jagen om zo haar vader en haar twee zussen te onderhouden. Wanneer ze een hert ziet gaat ze erachter aan, maar ze is niet de enige. Een wolf wil haar prooi afpakken, dus Feyre maakt de beslissing om de wolf ook te doden. Dit komt haar echter zwaar te staan wanneer ze wordt meegenomen naar het feeënrijk Prythian. Een beest neemt haar mee, maar veranderd later in de onweerstaanbare en magische Tamlin uit het Lentehof. Maar er rust een vloek over Prythian, en wanneer het einde nabij komt staat Feyre voor de lastigste keuze ooit; haar familie of haar liefde.

Toen ik begin in A Court of Thorns and Roses heb ik even getwijfeld of het wel iets voor mij was. Ik moest even wennen aan haar schrijfstijl, maar ongeveer 40 pagina’s verder zat ik zo diep in het boek dat ik hem niet meer kon wegleggen. Maas heeft een perfecte combinatie van fantasy, badass en romantiek. Niets is te veel, het is prachtig in balans. Wat ik heel mooi vind in het eerste boek is het contrast tussen Tamlin en Rhysand. Beide zijn compleet het tegenovergestelde van elkaar. Tamlin in lief en gevoelig hoewel hij dat in eerste instantie niet lijkt, en Rhysand is heel geniepig en kwaadaardig. Een prachtige tegenstelling wat voor mooie stukken zorgt.

Het verhaal heeft me ook ontzettend verrast. Het begint heel simpel, je weet eigenlijk niet wat je kunt verwachten en alles lijkt heel onschuldig, totdat de ellende begint. Van een lief en leuk verhaal veranderd het ineens in een gevaarlijk verhaal.

Na deel 1 ben ik natuurlijk direct doorgegaan naar boek 2! Meer dan de flaptekst verklap ik niet, maar als je die niet wilt lezen moet je even een alinea skippen ;)

A Court of Mist and Fury door Sarah J Maas

In A Court of Mist and Fury (Hof van Mist en Woede) heft Feyre de vloek verbroken en keert ze terug naar het Lentehof met Tamlin. Ze heeft een zeer hoge prijs moeten betalen om daar terecht te komen en om Tamlin te bevrijden van de vloek, maar was het haar allemaal wel waard? Feyre komt terecht in een doolhof vol politiek, passie en macht waar ze haar eigen weg moet zien te vinden. Feyre moet haar eigen nachtmerries zien te overkomen en zorgen dat ze haar eigen krachten kan beheersen. Kan ze haar gekwelde ziel helen?

In het tweede deel wordt het feeënreik nog duidelijker. We leren steeds meer kennen van een prachtige wereld die Maas heeft weten te creëren en het begint door het verhaal heen steeds meer een thuis te worden. Het wordt een tastbare wereld vol pracht en gevaar. Ook hier blijft weer het contrast tussen Tamlin en Rhysand, maar Feyre leert beide op een nieuwe, andere manier kennen dan in het eerste deel. Laat je verrassen door nieuwe romances en een vernieuwde Feyre die nergens voor terug deist. Een nog krachtigere vrouw die je versteld doet staan. Wat vooral mooi is aan de schrijfstijl van Maas is dat ze hier heel subtiel een lichtere toon weet te geven aan deze fantasy wereld door wat humor erin te verweven. Dit zorgt voor een zeer fijne leeservaring.

Beide boeken verdienen van mij 5 crosses! Ik ken weinig boeken die zo mooi verteld worden en waar een fantasiewereld zo tot leven kan komen als deze!

Ik ben zelf heel blij dat ik heb gewacht op het 3e deel voordat ik in deze serie begon. Het einde van boek 2 zorgt er echt voor dat je direct door wilt met het laatste boek. Ik ben heel benieuwd hoe Maas deze serie gaat afsluiten en wat voor verrassingen ze nog meer voor ons heeft klaarstaan in haar nieuwste boek A Court of Wings and Ruin.

Liefs, Rika!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten