vrijdag 5 mei 2017

Cinder, Scarlet en Cress, de nieuwe favorieten van Minca!

"Ze verbaasde me telkens opnieuw met plotwendingen en tegenslagen die niet te voorspellen waren."


Hee iedereen! 

Vandaag niet 1, niet 2 maar 3 boeken door mij gerecenseerd. Ik heb het dan natuurlijk over de Lunar Chronicles! Om heel eerlijk te zijn was ik nooit eerder gezwicht voor deze boeken, aangezien Cinder en Scarlet al ooit in 2012 en 2013 verschenen. Helaas werden de andere delen nooit vertaald, maar toen ik hoorde dat Blossom Books de hele reeks ging uitgeven en dat nog wel in één jaar tijd, kon ik mijn boekhormonen niet meer in bedwang houden.


Cinder is natuurlijk gebaseerd op het sprookje ‘Cinderella’ (of te wel, Assepoester) en het speelt zich af in een wereld waar mensen, androiden en cyborgs samen leven. Het verhaal speelt zich dus af in een geheel nieuwe wereld die voor mijn gevoel in de eerste hoofdstukken al uitstekend neer wordt gezet. Het is alsof die wereld altijd al bestaan heeft, maar ik er nu pas over heb gelezen. 


Het tweede deel uit de reeks, Scarlet, is gebaseerd op Roodkapje en de wolf. En hoewel de relatie tussen Scarlet en de wolf in dit boek even heel anders verloopt dan in het originele sprookje, waren de referenties toch wel duidelijk. Marissa Meyer maakt vanaf dit boek gebruik van onvoorspelbare perspectiefwisselingen wat nog eens extra bijdraagt aan de spanning in het verhaal. En het leuke vond ik dat je niet alleen maar over een nieuw personage las, ook aan de personages uit het vorige boek werd nog volop aandacht besteedt. 

Omdat beide verhalen gebaseerd zijn op sprookjes, zorgde dit ervoor dat ik bang was dat het voorspelbaar zou worden. Op sommige momenten had ik al iets voorzien wat uiteindelijk ook gebeurde. Gelukkig kwam dit maar af en toe voor en was het verder niet storend. Dit kwam voornamelijk doordat het verhaal heel eigen is en ik tijdens het lezen regelmatig vergat dat het op een sprookje was gebaseerd. Maar wanneer de schrijfster dan weer ergens een subtiele hint gaf naar het bekende sprookje kon ik daar heel erg van genieten en bracht het wat meer diepgang en humor in het verhaal.


Cress, gebaseerd op Rapunzel, kwam vorige maand uit en was het eerste boek uit de serie dat nog niet naar het Nederlands was vertaald. Dit boek verbaasde me het meest van allemaal. Omdat er in dit verhaal nog twee personages bij kwamen, was ik voornamelijk in het begin bang dat het verhaal druk en onoverzichtelijk zou worden. Marissa Meyer bewees me het tegendeel. Het is bijna onvoorstelbaar hoe zij deze drie sprookjes met zes verschillende hoofdpersonages in één boek en een vloeiende verhaallijn heeft weten te verwerken. Ze verbaasde me telkens opnieuw met plotwendingen en tegenslagen die niet te voorspellen waren. De referenties naar de sprookjes zijn in dit boek wat minder, want hier gaat het juist om de groei die de personages doormaken en de gebeurtenissen die ze moeten zien tegen te houden of juist tot stand moeten laten komen.

Ik weet nu, na het lezen van deze drie boeken, dat ik een nieuwe favoriete serie erbij heb. Vijf crosses dus voor deze boeken! 


En ik kijk ontzettend uit naar Levana, Winter en Alle Sterren die de komende drie maanden nog bij Blossom Books zullen verschijnen.

Groetjes Minca

Geen opmerkingen:

Een reactie posten