woensdag 17 mei 2017

The Program-series, alle ins en outs door Minca

Ik ga er niet te veel over weggeven, maar Suzanne Young weet hoe ze met je gedachten moet spelen (ironisch gezien het boek ook over gedachtegangen en herinneringen gaat). 



The Adjustment door Suzanne Young

Ben je al bekend met Het Programma & De Behandeling over Sloane en James die op zoek zijn naar zichzelf, hun verleden en hun herinneringen? Ik was razend enthousiast over deze twee boeken en vond het daarom ook jammer dat er geen vervolg meer op kwam. Toen bleek dat Suzanne Young wel nog boeken in deze reeks uitbracht was ik ervan overtuigd om deze te gaan lezen ook al moest het dan in het Engels.


Dus las ik verder in het Engelse boek The Adjustment. Een vervolg op The Program en The Treatment, maar dan met twee andere personages in de hoofdrol. In het begin vond ik het jammer, maar toen ik er eenmaal in bezig was, werd ik volledig overrompeld door het verhaal over Tatum en Weston. Dit verhaal gaat verder, dieper en is vele malen spannender en gruwelijker dan ik voor mogelijk had gehouden.

Het begon al gelijk spannend en de wereld die Suzanne Young in de eerste twee delen al had gecreëerd, groeide gelijk verder in mijn hoofd. De personages zijn realistisch, net als hun gedachten en daden. Het feit dat het verhaal over twee andere jongeren gaat doet niet af aan het verhaal, het maakte het juist beter. De hele eerste helft wordt de spanning erin gehouden, waardoor je je op een gegeven moment afvraagt wanneer er nou eens een doorbraak komt. Die laat misschien een beetje lang op zich wachten, maar wauw o wauw, wat een fantastische plottwisten vinden er verderop in het verhaal plaats. Ik ga er niet te veel over weggeven, maar Suzanne Young weet hoe ze met je gedachten moet spelen (ironisch gezien het boek ook over gedachtegangen en herinneringen gaat).

Wat mij zo interesseerde was het feit dat je niemand in het verhaal uiteindelijk nog kon vertrouwen. Bij ieder personage moet je wel eens je vraagtekens zetten waardoor je het op een gegeven moment zelf helemaal niet meer weet en je aan jezelf gaat twijfelen of je niet een hoofdstuk hebt overgeslagen, alsof de schrijfster met dit verhaal in jouw herinneringen heeft zitten graven en iets heeft weggehaald.

Hoewel ik niet bepaald blij ben met het feit dat er nog een vervolg op dit boek komt omdat ik daar dan weer op moet wachten, weet ik zeker dat ik het boek op de releasedatum in huis ga halen en er direct in ga beginnen. Vijf mega grote x's voor dit boek!




Naast The Program, The Treatment & The Adjustment heeft Suzanne Young nog twee prequels geschreven voor deze serie. Wel te verstaan The Remedy & The Epidemic. Om degenen die nog niet goed bekend zijn met deze serie een overzichtje te geven van de boeken in The Program-series. Er zijn namelijk 3 verhaallijnen die in de boeken voorbij komen.

The Program (#1 over Sloane)
The Treatment (#2 over Sloane)
The Remedy (#3 over Quinlan)
The Epidemic (#4 over Quinlan)
The Adjustment (#5 over Tatum)
The Complication (#6 over Tatum)

De twee boeken over Quinlan staan als 3e en 4e deel in de reeks, toch speelt dit verhaal zich af vóór de andere delen, dit zijn dus de prequels van de serie.

Hoewel het hele idee achter het verhaal over een vervelend onderwerp gaat (zelfmoord) zijn de boeken ontzettend goed en bijzonder. In The Remedy en vervolgens The Epidemic kom je erachter hoe de epidemie van zelfmoord is begonnen en wie welke rol hierin heeft gespeeld. Suzanne weet precies hoe ze haar personages een eigen stem en gezicht moet geven, maar nog beter weet ze gebruik te maken van de elementen uit haar wereld om jou samen met de personages op het verkeerde been te zetten. Dit is terug te zien in al haar boeken en wordt nooit of te nimmer saai of voorspelbaar.

Het mooie van het verhaal van Quinlan vind ik dat ze problemen heeft met haar eigen identiteit, maar niet zoals je gewend bent van een tiener. Dit heeft geheel te maken met de wereld die Suzanne Young heeft bedacht en deze is ontzettend origineel. Het liet me nadenken over hoe ik mezelf zie in deze wereld en hoe ik zou zijn in haar wereld. Er zitten diepere lagen in het verhaal waardoor je soms een soort van mindfuck ervaart tijdens het lezen en daar hou ik van.

Heb jij al een boek van Suzanne Young gelezen en twijfel je om de rest te lezen? Ik zeg doen! Hoe meer boeken je uit deze serie leest, hoe beter het wordt.

Ken je de serie nog niet, dan is het ook zeker een aanrader, vooral als je wel eens Engelstalig leest. Er is geen enkele serie die op deze lijkt, waardoor het vergeten van deze boeken onmogelijk is. The Remedy en The Epidemic krijgen vier crosses van mij!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten