vrijdag 5 oktober 2018

Voorlopers door Minca

Hoe verder het verhaal kwam, hoe beter ik het vond worden.


Voorlopers door Mirjam Hildebrand

Omdat ik voornamelijk naar het Nederlands vertaalde boeken lees, wilde ik me toch een keer wagen aan een boek van een Nederlandse schrijfster. Voorlopers is geschreven door Mirjam Hildebrand en gaat over Emma die zich altijd anders heeft gevoeld dan de kinderen bij haar op school. Als een vreemd meisje contact met haar zoekt en duidelijk dezelfde ‘gave’ als Emma heeft besluit ze met haar mee te gaan naar Frankrijk. Ze komt erachter dat ze niet de enige is met bijzondere gaven. En dat niet alleen, ze komt erachter dat haar vader, die ze al ruim twee jaar niet meer heeft gezien of gesproken, er ook deel van uit maakt en veel meer weet over Emma dan ze had gedacht.

Het verhaal begon naar mijn mening wat kinderlijk, mede doordat het hoofdpersonage waarschijnlijk nog maar 15 jaar is. Als Emma besluit mee te gaan met het vreemde meisje genaamd Philana, en haar moeder hierover inlicht, was voor mijn gevoel de reactie niet echt realistisch. Mijn moeder zou geflipt zijn en zou erop hebben gestaan dat ik terug kwam. Maar aan de andere kant wist ik als lezer nog niet hoeveel haar moeder van het leven van de vader en Emma’s gaven afwist.
Ook de ontmoetingen tussen Emma en de andere bewoners die zichzelf ‘Voorlopers’ noemen lijken soms wat gemaakt of niet helemaal op de juiste manier te gaan. Maar hoe verder het verhaal kwam hoe beter ik het vond worden.

Als lezer weet je net zo weinig over de Voorlopers als Emma en dat zorgt voor onduidelijkheden en spanningen. Af en toe vond ik dat het wat lang duurde voordat duidelijkheid kwam over bepaalde dingen, maar zodra die inzicht kwamen bleek alles erg goed doordacht. De voorheen ‘vreemde’ gedragingen van bepaalde personages worden verderop in het verhaal ook verduidelijkt.

Ongeveer op driekwart van het verhaal kwam de verwachte spanning voor mij pas echt. Het verhaal kreeg meer diepgang en ging uiteindelijk een bepaalde richting op waarvan ik benieuwd was waar het uit kwam. De uitkomst ervan was voor mij voor een deel voorspelbaar, het andere deel was totaal onverwacht. Wel leek dat stuk een beetje uit de lucht te komen vallen om als een soort ‘open einde’ te kunnen dienen of als aanloop naar het vervolg. Maar niet geheel onrealistisch of buiten het thema van het verhaal zelf. Het heeft er ook voor gezorgd dat ik benieuwd ben geworden naar hoe het verhaal zich verder gaat ontwikkelen, dus ik denk dat ik zeker het vervolg ook wel wil lezen.

Het verhaal is zeer geschikt voor lezers vanaf 12/13 jaar, bevat wat onduidelijkheden maar wel veel spanning en een bijzondere cliffhanger. Drie crosses voor dit verhaal.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten