maandag 18 mei 2020

Recensie De Hongerspelen door Vincenzo

Recensie De Hongerspelen door Vincenzo


Katniss Everdeen woont met haar moeder en haar zusje in het 12e en armste district van Panem. Daar heerst het keiharde regime van het welvarende, brute Capitool. Bij de jaarlijkse Hongerspelen moeten twaalf jongens en twaalf meisjes in een gemanipuleerde arena de strijd aan gaan op leven en dood. Zo begeeft ook Katniss zich onder het oog van de hele bevolking in de gemanipuleerde arena. Gevangen in een meedogenloos web van geweld, gemanipuleerde tv-beelden en corrupte politici staat ze voor de vraag: hoe ver ga je om te overleven?



Normaal gesproken duurt het bij een scifi/fantasy boek even voordat het verhaal op gang komt. Je leert de wereld in een keer kennen en dit zorgt vaak voor een overload. Bij De Hongerspelen is dat niet het geval.
Je leert Katniss en de verwoeste wereld om haar heen een stukje bij beetje kennen. Ik had er een geweldig beeld van hoe de wereld eruit zag. Het leek net alsof ik naast Katniss liep en het zelfde zag, rook en voelde als zij. Suzanne Collins weet dit erg goed neer te zetten!
Doordat ze het zo goed weet te beschrijven word je vrijwel meteen in het verhaal gezogen. Op mijn exemplaar staat op de achterkant “Wees gewaarschuwd: dit boek neemt je leven compleet over”. Toen ik het voor het eerst zag moest ik een beetje lachen. Ik wilde het niet geloven. Totdat ik de laatste pagina omsloeg.
 Om eerlijk te zijn hadden ze écht gelijk. Op het moment dat Katniss zich vrijwillig opgeeft voor de Hongerspelen leest het boek nóg sneller dan het al deed. De spanning wordt zodanig vastgehouden dat je als lezer niet meer kan stoppen en dat je het liefst de hele nacht doorbrengt met het boek in je handen. En dat is echt niet gelogen! Dit boek neemt je leven écht over. Ik heb er zo van genoten en smacht naar meer. Laat de rest maar komen!
Ik geef De Hongerspelen 4 wel verdiende crosses.
Zou ik dit boek aanraden? JA! NATUURLIJK! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten