Recensie Ziel van het zwaard door Danique

Recensie
Ziel van het zwaard
Julie Kagawa
'' All souls have a destiny. Some are simply brighter than others "'

Flaptekst
De demon kamigoroshi is ontsnapt…Eens in de duizend jaar, wanneer een nieuw tijdperk aanbreekt, krijgt degene die op dat moment eigenaar is van een geheimzinnige perkamentrol een geweldige kans. Hij of zij kan de grote Kami-draak aanroepen en een wens doen.De nieuwe tijd is bijna daar, en boze krachten zijn eropuit om de rol in handen te krijgen. Tot nu toe is het de zestienjarige Yumeko gelukt de drakenrol uit handen van de vijand te houden. Ze is al een eind op weg om haar stukje van de rol naar de tempel te brengen, waar het veilig is.Maar dan dient zich een nieuwe vijand aan: een levensgevaarlijke demon, die eeuwenlang gevangen zat in een vervloekt zwaard, is ontsnapt en heeft bezit genomen van Kage, de jongen die had beloofd haar te beschermen..

Personages
Dit boek heeft vele personages waar je kennis meemaakt. Zo ook weer in dit deel van de serie. Er komen steeds nieuwe personages bij, deze worden heel goed geïntroduceerd. Je merkt wel dat het oorspronkelijke groepje van deel 1 ( Schaduw van de vos ) dat zij bij elkaar blijven door dit hele avontuur heen. Dit vind ik als lezer prettig. Ik wil niet in elk deel nieuwe mensen bij de hoofdpersoon leren kennen. Dit heeft Julie in mijn ogen heel goed gedaan. Wat wel anders is, is dat je deze keer vanuit verschillende perspectieven leest. Waarin deel 1 werd vertelt vanuit 1 perspectief lees je nu vanuit Yumeko, Haikamono, De demonendoder en vanuit Suki. Hierdoor krijg je kijk vanuit verschillende personages op het avontuur. Je werkt dus met alle verhaallijnen naar 1 gezamenlijk einde. Julie heeft de personages heel goed uitgewerkt en dat is als lezer heel erg te merken, je kunt je de personen voorstellen en je kan je inbeelden hoe ze zijn.

Verhaallijn

De verhaallijn zit heel goed in elkaar. Je waant je gelijk weer in deze wereld, het eerste hoofdstuk begint ook bij het oproepen van de draak duizend jaar geleden. Zo krijg je weer een stukje nieuwe informatie over de draak en de rol. Vanuit daar gaat de verhaallijn verder met Yumeko en haar vrienden. Je merkt wel dat Julie hier over nagedacht heeft, ze gaat namelijk verder waar het de vorige keer is geindig. Dit vond ik als lezer erg prettig omdat je zo door kan lezen, en je ook gelijk weet wat er is gebeurd. Wat wel opviel was dat dit deel meer actie had en meer bloederige scenes. Dit vond ik persoonlijk heel goed. De scenes waren goed uitgewerkt en zaten ook op het goede moment in de verhaallijn. Het verhaal bouwt zich door deze scenes op en je voelt de spanning steeds groter worden bij elk hoofdstuk. 1 minpuntje wel is dat ik soms de stukken tussen de scenes in vooral in het midden van het verhaal wat langdradig vond, hierdoor had ik soms moeite om verder te lezen.

Schrijfstijl

Julie heeft een uitstekende stijl van schrijven. Het is een hele beeldende stijl, wat zijn schrijft zie je zo voor je. Dit boek heeft dat absoluut ook, de karakters en de demonen worden goed uitgelegd, hoe zijn ze en hoe zien ze eruit. Wat ik 1 minpuntje vind was de Japanse woorden tussendoor. Kagawa heeft een voorliefde voor Japan, en laat ons hier ook goed kennis mee maken door middel van dit boek, maar soms waren de Japanse woorden voor mij overbodig tussendoor. Ik moest iets te vaak achterin het boek kijken voor de betekenis van woorden en dat vind ik jammer want ik wil altijd graag in een keer doorlezen.

Deel 3?

Ik ga zeker ook deel 3 lezen want ik zit met onbeantwoorde vragen. Ik hoop heel erg dat die in deel 3 worden beantwoord want nieuwsgierig ben ik zeker! Wat ik van deel 3 verwacht is een spannende reis naar het einde, het einde waar alles samenkomt en nog een grote strijd wordt geleverd.

Waardering
Mijn waardering voor dit boek is * 3 van de 5 crosses * Het was een goed boek, met een sterke verhaallijn en een mooie beeldende schrijfstijl.