dinsdag 12 mei 2020

Recensie mijn jaar na jou door Danique

Mijn jaar na jouw
Nina de Pass

Wat, is dit een debuut?
Ja lieve mensen dit is het debuut van Nina de Pass. En wat voor debuut! Het is een enorm succes. Mijn enorme complimenten naar Nina. Haar schrijfstijl is ontzettend goed. Na de eerste paar pagina’s zit je gelijk in het verhaal. Het is een debuut die recht in je (lezers) hart naar binnen komt. Dit verhaal is zoveel meer dan een gewoon verhaal, met heel veel inlevingsvermogen. Maar het verhaal is ook zo ontzettend vlot en mysterieus geschreven. Een young adult die tot de absolute top hoort van 2020. En een auteur waar we hele mooie dingen van kunnen verwachten.

Waits what happend?
Dit verhaal is zo mooi, vlot maar ook zeker mysterieus opgebouwd. Je kunt je tijdens dit verhaal heel erg inleven met de verschillende personages. Cara bleef mij toch het meest bij. Ze heeft een verschrikkelijk ongeluk meegemaakt, waarvan zij denkt dat het haar schuld is. Wanneer ze op een nieuwe school terecht komt moet ze dit achter haar laten, alleen is dat nog niet zo makkelijk. Wanneer zij eindelijk aan haar nieuwe vrienden vertelt wat er is gebeurd, snap je gelijk waarom Cara zo is. Maar al gauw kom je er als lezer achter dat dit niet het hele verhaal is. En dit is een hele mooie overgang. Het blijft mysterieus dus je blijft je afvragen wat er nu echt is gebeurd. Door deze spanning op te bouwen krijg je een hele mooie afsluiter.

Cara!
Cara is mijn favoriete persoon hier in het verhaal. Zij is zo goed beschreven en alle gebeurtenissen van haar worden op een hele mooie manier neergezet. De reis die je volgt van Cara is prachtig. Je ziet haar door het boek heen veranderen van meisje naar vrouw, dit met behulp van haar nieuwe vrienden. Cara laat ons zien dat je je leven kan veranderen wat er ook gebeurd is. Doordat Cara steeds opener wordt en er steeds meer geheimen naar boven komen snap je het geheel beter.

Mijn jaar na jou!
Na de eerste hoofdstukken begrijp je de titel heel goed. De grootste vraag van Cara is hoe ga ik het jaar overleven na het ongeluk. Daar speelt het op in. Je leest het schooljaar na het ongeluk. Het boek eindigt ook op 31 december, 1 jaar na het ongeluk. De titel heeft dus best een beladen boodschap. Maar het is wel een titel die uitermate goed is uitgekozen voor dit boek.

Conclusie
Het is een prachtig, indrukwekkend en indringende young adult. Het verhaal zit met heel veel gevoel in elkaar, dat het verhaal je ook echt weet te raken. Daarbij een hele fijne schrijfstijl die alles nog eens extra mooi maakt. Het is een boek over rouw, schuldgevoel en geheimen die messcherp worden beschreven. Daarbij zorgt Nina ervoor dat dingen niet mooier worden gemaakt dan dat ze zijn en dat vond ik heel fijn. Hierdoor blijft het een verhaal dat van iedereen kan zijn. Conclusie een erg talentvolle auteur die een prachtig boek heeft neergezet, en waar we veel van kunnen verwachten in de toekomst.

Mijn waardering
Dit gaat geen verassing worden maar ik kan je nu al vertellen dat dit het beste boek is dat ik heb mogen lezen in 2020 mijn waardering is dan ook * 5 van de 5 crosses*