zondag 17 mei 2020

Recensie Finale 7 door Emma

Recensie Finale 7 van Kerry Drewery

Finale 7 is het laatste deel in de Cel 7 trilogie van Kerry Drewery en kwam in maart van dit jaar uit. In Cel 7 maakte we kennis met Martha Honeydew een zestien jarig meisje dat werd veroordeeld voor de moord op de geliefde bekendheid, Jackson Paige.  Martha heeft haar daden bekend, maar is ze ook echt schuldig? Zeven dagen lang wordt Martha gevolgd in de dodencel door middel van het programma dood is gerechtigheid. Iedere dag een nieuwe cel tot aan de zevende cel waar de elektrische stoel zich bevind en waar ze geëxecuteerd zal worden als ze schuldig wordt bevonden. Wie bepaald of Martha onschuldig is of niet, het publiek van dood is gerechtigheid natuurlijk! Met een simpel telefoontje kunnen zij stemmen of iemand schuldig of onschuldig is. Maar de waarheid is soms gecompliceerder dan ze op tv laten zien. In de loop van cel 7 komen we dan ook achter het werkelijke verhaal en weten we dat Martha onschuldig is, maar probeert het huidige oneerlijke systeem van gerechtigheid omver te gooien, terwijl ze ook probeert haar geliefde Isaac, de werkelijke dader van de moord, te beschermen. Op het laatst bekend Isaac dat hij de moord heeft gepleegd en wordt Martha ‘vrij’ gelaten.

In Dag 7 wordt Martha ondanks dat ze vrij is gezocht vanwege een claim vanuit de overheid dat ze psychologisch instabiel is. Ondertussen is Isaac gearresteerd en is hij verplaatst naar de dodencel vanwege de moord op zijn vader, de bekende Jackson Paige. Martha wilt er alles aan doen om hem vrij te krijgen en wanneer de cijfers van het publiek erop wijze dat hij geëxecuteerd zal worden is ze in staat tot drastische maatregelen te nemen. Samen met Patty Paige spreekt ze af dat wanneer de stemmen negatief zijn voor Isaac ze een bom laat afgaan om hem uit de dodencel te laten ontsnappen. Isaac wordt vrijgesproken, maar de bom gaat af en Martha wordt als dader opgepakt en vervoert naar de gevangenis. Maar daar komt ze nooit aan, dankzij Sofia ontsnapt ze terug naar de Rises samen met Isaac en de rest van hun vrienden.

In Finale 7 zien we dat er nog niet veel veranderd is in het huidige gerechtigheidssysteem. Het programma dood is gerechtigheid is nog steeds op tv en de dodencellen zijn na het bombardement nog erger dan voorheen. In dag 7 werd Eve, een van de helpers en steun van Martha en Isaac, is opgepakt voor een moord die ze uit zelfverdediging jaren geleden heeft gepleegd en waar destijds haar man voor is veroordeeld. In Finale 7 wordt Eve verplaatst naar de dodencellen waar zij 7 dagen lang moet afwachten wat het publiek gaat stemmen. Martha en Isaac zijn ontsnapt, maar Isaac is gewond geraakt tijdens het afgaan van de bom en ligt in coma. In de Rises zijn ze op dit moment veilig, maar de overheid heeft een muur gebouwd voor de veiligheid van alle bewoners, maar het voelt steeds meer aan als een gevangenis. Martha heeft alles in handen om de ware aard van de overheid te laten zien, maar lukt het haar om deze bewijzen te verspreiden, de mensen in opstand te brengen tegen het huidige systeem van gerechtigheid en om Eve uit de dodencellen te redden?

Net als mijn mede-blogger Nicole, wordt van mij verwacht dat ik een eerlijke recensie schrijf over de boeken die ik lees. De trilogie van Cel 7 klonk veel belovend en ik was eerlijk gezegd dan ook teleurgesteld nadat ik de serie in zijn geheel had uitgelezen. Ik kan in deze recensie dan ook niet alleen naar Finale 7 kijken. Finale 7 is het laatste deel van een trilogie en dus het slotstuk van het verhaal, een verhaal dat in Cel 7 begint. Aangezien mijn mening over het verhaal in Finale 7 samenhangt met de verhalen in de voorgaande delen kan ik deze dan ook niet buiten beschouwing laten. Om mijn mening daarom goed over te brengen begin ik met een korte mening over cel 7 en dag 7 om zo, hopelijk, duidelijk te maken waarom ik teleurgesteld was in het boek.

Cel 7 begon eigenlijk goed, het boek was spannend en alhoewel wat voorspelbaar, kreeg je toch een duidelijk beeld van hoe de wereld was opgebouwd en fakenieuws en Sociale media een rol speelde in het gerechtigheidssysteem. We leerde de personages kennen en waar ze vandaan kwamen en ik keek dan ook uit naar het tweede boek. Dag 7 leek echter qua opbouw enorm veel op Cel 7. Waar we in Cel 7 Martha in de dodencel volgde en konden lezen hoe familie en vrienden om haar heen probeerde om haar onschuld te bewijzen, konden we in Dag 7 lezen hoe Isaac in de dodencel zat en hoe Martha, hun familie en vrienden probeerde om hem uit de dodencel te krijgen. Ik had in Dag 7 wat meer opstand verwacht richting het systeem van gerechtigheid nadat Martha bijna onschuldig tot de dood was veroordeeld maar ik merkte hier vrij weinig van in het verhaal. Het verhaal van Cel 7 en Dag 7 was dan ook vrijwel gelijk aan elkaar, alleen in een iets ander jasje gestoken. Aan het einde van Dag 7 kwam er zo’n wending in het verhaal door de bom en de ontsnapping van Martha en Isaac, dat ik uitkeek en erg benieuwd was na hoe het verhaal in Finale 7 verder ging. Echter begon, voor mijn gevoel, het verhaal daar weer hetzelfde. Dit keer was het niet Martha of Isaac die naar de dodencellen werd gestuurd maar Eve. Wederom probeert Martha, familie en vrienden er weer alles aan te doen om Eve uit de dodencel te krijgen door de mensen in opstand te krijgen tegen de overheid en het  gerechtigheidssysteem. In ongeveer het midden van het boek is te lezen of Eve onschuldig of schuldig wordt bevonden. Bij beide verwachte ik dat daarna iets grootst zou gebeuren, maar de grote opstand die we misschien zouden verwachten werd snel afgevlakt en we keerde weer terug naar de dodencellen waar weer een van onze hoofdpersonages was gevangen en het programma dood is gerechtigheid nog altijd op tv komt en gestemd kon worden. Op het einde werd het weer iets spannender door gebeurtenissen in de dodencellen en werden er ook kleine openingen gemaakt zoals bijvoorbeeld Max, de zoon van Eve, die wat aan het uitzoeken is en het pas wilt vertellen als hij alle bewijzen compleet heeft. Er wordt een nieuw programma geïntroduceerd, waar je uitleg over krijgt echter is niet duidelijk of het programma dood is gerechtigheid nu weg of dat het nog bestaat. Vervolgens komt de tekst ‘en de aftiteling rolt voorbij’ en is het boek opeens uit. Het voelde door deze kleine voorproefjes van gebeurtenissen die zouden gebeuren of het verhaal nog helemaal niet klaar is en dat er nog een hele wending moet komen. Het slotstuk gaf voor mij dan ook niet de Finale die ik verwachte van het verhaal en voelde erg onaf. Ik kan dan ook niet meer dan twee crosses geven voor Finale 7.