woensdag 21 april 2021

Recensie De verbannen koningin door Nicole

De verbannen koningin (Elfhame #3) van Holly Black

Verbannen, krachteloos en nog even sterfelijk als altijd probeert Jude Duarte haar leven weer op
te pakken. Als het verraad van Cardan haar één ding heeft geleerd, is het wel dat macht makkelijker te verwerven is dan vast te houden. Maar Jude is allesbehalve van plan zich gewonnen te geven. Als haar tweelingzus Taryn onverwacht op de stoep staat – in levensgevaar en met een afschuwelijk geheim – vormt zich het eerste idee voor een meesterlijk plan om alles te herwinnen wat Cardan haar heeft afgenomen.

Om haar zus te redden, zal Jude opnieuw moeten doordringen tot het hof van de elfen en haar gevoelens voor Cardan onder ogen moeten zien. Maar Elfhame is niet meer zoals ze het heeft achtergelaten. Het land balanceert op het randje van oorlog en zodra Jude een stap over de grens zet, raakt ze verstrikt in een bloederig politiek conflict. Terwijl een krachtige vloek wordt ontketend en de spanningen een hoogtepunt bereiken, moet Jude voor eens en voor altijd kiezen tussen haar ambitie en haar hart.

Het laatste deel van een van mijn favoriete series. De cover is weer om van te smullen en ik begon met een dubbel gevoel in De verbannen koningin. Van de ene kant kon ik niet wachten hoe het verhaal verder zou gaan na de schokkende gebeurtenis waar het vorige deel ons mee achterliet, maar aan de andere kant wilde ik nog helemaal geen afscheid nemen van de betoverende wereld die Holly gecreëerd heeft.

Het verhaal komt rustig op gang en we lezen hoe Jude haar draai probeert te vinden in de menselijke wereld. Ik merkte aan mezelf dat ik ontzettend graag wilde dat ze weer naar Elfhame zou terugkeren, terug naar de wereld waar ik zo van ben gaan houden. Gelukkig hoefden we daar niet al te lang op te wachten en vanaf dat moment rolde ik weer van de ene in de andere intrige en schokkende onthulling.

Het verhaal sleurde me weer moeiteloos mee en het voelde heel fijn om weer terug te zijn. Jude is een personage waar ik echt van ben gaan houden. Haar pittige karakter en sterke persoonlijkheid zijn een perfecte tegenhanger voor de wrede bewoners van Elfhame. In dit verhaal leren we haar ook op een hele andere manier kennen en dat maakt haar op alle manieren nog menselijker. De chemie tussen Jude en Cardan is nog even sterk en verslavend, maar nog steeds bleven de beweegredenen van de nieuwe opperkoning een raadsel.

Het verhaal neemt een aantal wendingen die ik op geen enkele manier zag aankomen en die me echt omver bliezen. Het spanningsgehalte is bijzonder hoog en zorgde ervoor dat ik door wilde blijven lezen. Holly heeft weer ontzettend veel details in dit boek uitgewerkt die het verhaal tot een perfect geheel vormen. Haar bijzondere manier van schrijven past perfect bij deze serie en de intensiteit van haar woordkeuze en het feit dat ieder woord een immense betekening lijkt te hebben, zorgt ervoor dat je absoluut niet wil en kan stoppen met lezen.

Naar het einde toe, merkte ik dat ik het oprecht jammer vond dat het verhaal bijna afgelopen was. Ik heb enorm genoten van Jude en Cardan en al had het eind wat mij betreft niet beter kunnen zijn, toch ga ik hen enorm missen!