dinsdag 8 juni 2021

Recensie De verminkte koning door Nicole

De verminkte koning van Leigh Bardugo

Nikolai Lantsov heeft altijd al een talent gehad voor het onmogelijke. Niemand weet precies wat
hij heeft meegemaakt tijdens de bloederige burgeroorlog in zijn land – en dat wil hij graag zo houden. Nu zijn vijanden zich verzamelen aan de verzwakte grenzen, moet de jonge koning een manier vinden om Ravka’s geldkist te vullen, nieuwe allianties te vormen en de groeiende dreiging voor het eens zo grote Grishaleger stoppen.

Maar elke dag wordt een duistere kracht in hem sterker, die alles wat hij heeft opgebouwd dreigt te verwoesten. Met de hulp van een jonge monnik en een legendarische Stormblazer reist Nikolai naar alle uithoeken van Ravka, om de diepste magie op te zoeken en zo de verschrikkelijke erfenis in zijn lichaam te verslaan. Hij zal alles moeten riskeren om zijn land en zichzelf te redden.

Dit prachtige boek stond al een hele tijd in mijn kast te wachten om gelezen te worden. Aangezien het langverwachte vervolg er eindelijk aankomt, wilde ik niet meer langer wachten. Het was al een hele tijd geleden dat ik de trilogie las, dus ik moest er echt weer even inkomen en het duurde even voordat ik alle personages en gebeurtenissen had geplaatst. Gelukkig wordt er ook vaak teruggegrepen met een korte uitleg, maar achteraf gezien raad ik iedereen toch aan om de hele serie achter elkaar te lezen.

Dan nu het verhaal. Nou ja, eigenlijk verhalen. We volgen namelijk Nikolai en Nina. Hun verhaallijnen lopen gelijktijdig op, maar geheel los van elkaar. Ook Zoya krijgt een eigen stem in dit boek en zij is een personage dat een diepe indruk op mij heeft gemaakt. Ook Nina en Nikolai waren beide personages waar ik echt van ben gaan houden.

Beide verhalen komen redelijk rustig op gang en worden uitgebreid ingeleid. Dit heeft er wel voor gezorgd dat ik redelijk lang heb gedaan over de eerste helft van het boek. Daarna wordt het spannend. Nikolai moet alles op alles zetten om het monster dat deel van hem uitmaakt de baas te blijven en Nina krijgt veel meer voor haar kiezen dan het vinden van de laatste rustplaats van haar grote liefde.

Ik moest even wennen aan de twee verschillende verhalen en zie achteraf nog steeds niet de exacte logica erachter, maar ik ben ervan overtuigd dat dat in Het oordeel van de wolf allemaal duidelijk zal worden. De schrijfstijl van Leigh is weer fenomenaal en de prachtige zinsopbouw in combinatie met de messcherpe dialogen waren weer erg vermakelijk. Leigh heeft wederom prachtige nieuwe personages en plekken gecreëerd die met je eigen fantasie aan de haal gaan.

Het eind van het boek was er eentje zoals we ondertussen wel gewend zijn van Leigh, eentje die je naar adem laat happen en smeken voor het volgende deel. Gelukkig hoef ik daar nog maar heel even op te wachten!