maandag 21 juni 2021

Recensie Sahana door Nicole

Sahana van Ruby Coene

Zeven Grote Huizen herrezen onder de ruïnes van de vroegere wereldsteden. Zeven Grote
Families beloofden de vrede voorgoed te bewaren. De zestienjarige Nyah ziet de zon slechts twee keer per jaar. De rest van de tijd verblijft ze onder de grond. Hier werkt ze voor een van de Grote Families in ruil voor bescherming tegen de straling die de Laatste Oorlog veroorzaakt heeft. Dan ziet Nyah tijdens haar werk gruwelijke beelden van de buitenwereld: het zijn de bebloede velden die ze al jaren in haar dromen ziet. Voordat ze de kans krijgt te achterhalen hoe die verboden beelden in haar dromen terecht zijn gekomen, wordt ze verkocht aan de erfgenaam van de meest beruchte Grote Familie. Nu ze een gevangene is van deze grillige jongen, zal ze nooit meer kans zien de waarheid over haar dromen te achterhalen… tenzij ze vlucht. Al snel blijkt dat ze niet zomaar kan weglopen voor wat haar is overkomen. Om echt vrij te zijn moet ze de laatste restjes van haar veiligheid opgeven en de waarheid achterhalen over haar verleden en de rol die ze speelt in Nieuw-Europa. Pas als ze weet waar ze voor vecht, zal ze kunnen winnen.

Toen ik de prachtige cover van Sahana zag gaf ik me meteen op voor de blogtour! Het verhaal zelf bleek mij ook aan te spreken, dus met veel enthousiasme begon ik te lezen.

Het verhaal wordt rustig ingeleid en Ruby neemt de tijd om de bijzondere wereld te schetsen waarin Sahana zich afspeelt. Details worden goed uitgewerkt en de beeldende manier van schrijven zorgt ervoor dat het mij geen moeite kostte om me door het verhaal te laten meeslepen. In het begin zorgen de dromen van Nyah ervoor dat het soms wat warrig overkomt, maar naderhand zorgen deze dromen er juist voor dat het verhaal helemaal duidelijk wordt en ervaarde ik dit als een heel sterk punt van het verhaal. Juist door die dromen valt alles uiteindelijk op zijn plek en wordt beetje bij beetje de puzzel opgelost.

Nyah is een sterk personage dat realistisch en sympathiek overkomt. Het is niet lastig om je als lezer met haar te identificeren. Haar gevoelens en emoties worden op een mooie en oprechte manier uitgewerkt en ook haar drijfveer en kracht is heel bijzonder om over te lezen.

Het wordt al snel duidelijk dat Ruby niets uit de weg gaat. Het verhaal zit vol gruwelijke daden van geweld en ook al kan ik dat zeker waarderen in een verhaal, kan ik me ook voorstellen dat iemand met een zwakke maag op sommige momenten even goed moet slikken…

Voor mij zorgde de toevoeging van het geweld en de gedetailleerde beschrijving van heftige gebeurtenissen er juist voor dat het verhaal heel intens binnenkwam en het paste zeker bij het verhaal dat echt voelde als een dystopisch avontuur.

Sahana is een verhaal over hoop, moed, kracht en liefde, maar zeker ook van verdriet. De prachtige thema’s die Ruby allemaal heel mooi verweeft tot dit spannende verhaal, maakt van Sahana een perfect young adult boek dat ik met heel veel plezier heb gelezen.