vrijdag 28 februari 2020

Recensie Een van ons liegt door Nicole
Recensie Een van ons liegt van Karen M. McManus

Vier studenten, vier geheimen, één moord

De zeventienjarige Simon Kelleher heeft Bayview Highs beruchte roddel-app ontwikkeld. Hij kondigt groots aan dat hij sappige nieuwe verhalen over vier populaire medescholieren gaat onthullen. Maar dan sterft hij onverwacht voor hun neus.
Bronwyn, Cooper, Addy en Nate - het brein, de atleet, de prinses en de crimineel van de school - zijn het onderwerp van Simons roddels en veranderen in verdachten zodra bekend wordt dat zijn dood geen ongeluk was.

Wie is er te vertrouwen? Wie van hen is schuldig? Ieder van hen heeft iets te verbergen. Ieder van hen zou het gedaan kunnen hebben, om te voorkomen dat de roddels op de app onthuld zouden worden. En een van hen liegt.

Ik kreeg Eerlijk duurt het langst, het vervolgdeel op Een van ons liegt mee om te recenseren. Ik had er nog niet van gehoord en had geen idee waar het over ging. Uiteraard wilde ik dan ook van tevoren het eerste deel lezen. Thrillers zijn normaal gesproken niet aan mij besteed, maar de achterflap maakte me toch wel nieuwsgierig. De enthousiaste recensies op internet wekten mijn interesse nog meer. Je leest het boek vanuit de vier hoofdpersonages, na ieder hoofdstuk wisselt het perspectief. Dit kan heel storend zijn, maar dat was het dit bij dit boek zeker niet. Hun persoonlijkheden kunnen niet verder uit elkaar lopen en alle vier komen ze heel sterk naar voren en werden heel goed uitgewerkt.

Al meteen vanaf de eerste bladzijde kwam de detective in mij naar boven, op zoek naar tekenen van wie de dader kon zijn. Omdat Simon al vrijwel meteen aan het begin doodgaat, wordt je direct meegesleurd in het onderzoek. Alle maatschappelijke onderwerpen komen aan bod en ik waande me weer even helemaal terug in mijn schooltijd. Bronwyn, Nate, Cooper en Addy raken het leventje wat ze hadden langzaam kwijt, waardoor nieuwe vriendschappen ontstaan.

Ook op romantisch vlak werd ik niet teleurgesteld, waar ik toch wel altijd op hoop in een boek. Het is een realistisch boek en tot het eind blijft het gissen naar wie de moordenaar is. Als je denkt dat je de dader hebt ontmaskerd, wordt je weer op een ander spoor gezet, wat dit boek een echte pageturner maakt. Uiteraard zal ik hier niet vermelden wie de dader is, maar ik kan wel verklappen dat ik het niet had zien aankomen! McManus heeft voor een perfecte balans gezorgd tussen het hoofdonderwerp en alle andere onderwerpen die jongeren van die leeftijd meemaken en ervaren. Een van ons liegt voelde voor mij als een geweldige, onverwachte, verrassing en is wat mij betreft en ijzersterk debuut. Ik ben heel erg benieuwd naar het volgende deel, waarvan jullie binnenkort uiteraard de recensie hier kunnen lezen!
Het boek krijgt van mij vijf crosses