vrijdag 7 februari 2020


Recensie Onthul me van Nicole
Recensie Onthul me (Touching Juliette # 5.5) van Tahereh Mafi

Waar het over gaat
Onthul me is, net zoals Schaduw me, een novelle die tussen twee delen in komt en vanuit het perspectief van Kenji is geschreven. Ik las het omkeerboek van Schaduw me/Onthul me.


Kenji heeft het ontzettend moeilijk met alles wat hem is overkomen. Hij is zo uitgeput dat hij de dingen niet meer helder kan zien. Als Nazeera’s prachtige verschijning dan ook nog om hem heen blijft hangen, zorgt dat meer dan eens voor ongemakkelijke situaties.
Terwijl Juliette en Warner genieten van de tijd die ze samen met elkaar kunnen doorbrengen op De Vrijplaats, voelt Kenji zich door eenzaam. Niemand lijkt zich druk te maken om de naderende dreiging. Die dreiging lijkt niet lang op zich te laten wachten, want ook dit boek eindigt weer op een zeer explosieve manier.

Wat ik ervan vond
Als sinds het begin heb ik een zwak voor Kenji, dus vond het ook weer erg leuk om zijn verhaal verder te lezen. Het hele boek telt nog geen 100 pagina’s, waarvan de eerste helft bestond uit een klaagzang van Kenji. Ik begreep het wel hoor, maar het duurde naar mijn gevoel iets te lang.


“Niemand geeft míj nooit een avondje rust om te herstellen van alle shit die ik heb meegemaakt. Niemand maalt eigenlijk om mijn emotionele welzijn. Niemand behalve J, als ik eerlijk ben.”

De interactie tussen Kenji en Nazeera was op zich wel vermakelijk, maar het kat- en muisspelletje werd nu iets teveel uitgerekt.
En dan zijn gevoelens voor Juliette/Ella. In het begin vond ik hun vriendschap heel bijzonder. Tijdens het lezen van Onthul me kwam de manier waarop Kenji naar Juliette kijkt, een beetje obsessief over. Hij heeft haar op een voetstuk geplaatst en lijkt zich minderwaardig te voelen als zij niet naast hem staat. Dat vond ik een zwak punt in het boek en verandert mijn beeld van de stoere Kenji een beetje.

Ik zie Onthul me helaas niet als een waardevolle aanvulling op de serie, maar alleen als een opstapje naar het allerlaatste deel dat in mei 2020 zal verschijnen. Jammer!


Het boek krijgt van mij twee crosses 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten