zondag 26 juli 2020

Recensie Afslag Zuid door Emma

Recensie Afslag zuid van Eva Burgers

Sinds haar ouders zijn omgekomen bij een hotelbrand, zes jaar geleden, woont Rebel bij haar tante Marley in een dorpje aan de Nederlandse kust. Politie gaat uit van een defect in de meterkast die de brand heeft veroorzaakt. Echter was het gezin van Rebel uit veiligheid overgebracht naar een hotel en was de meterkast diezelfde dag nog gecontroleerd door een elektricien. Rebel wordt gered door iemand, maar is haar geheugen deels kwijt, net als het vertrouwen in de politie.

Wanneer ze ontdekt dat Kai, de knappe jongen uit haar klas zich ophoudt met verkeerde mensen wilt ze dan ook liever zelf op onderzoek uit gaan en meer bewijs verzamelen. Samen met haar beste vriend Olivier maken ze een plan om er achter te komen met welke zaken Kai en de andere mannen zich ophouden. Het onderzoek brengt hun echter in gevaarlijke situaties.....

Afslag Zuid leest heel makkelijk weg. Via 'hersenspinsels' oftewel flashbacks krijg je mee wat zich zes jaar geleden heeft afgespeeld bij de hotelbrand. Hierdoor krijg je meteen het gevoel dat dit nog een belangrijke rol gaat spelen later in het verhaal. Dit gevoel klopt dan ook wanneer de twee verhaallijnen bij elkaar komen aan het einde van het boek. Dit zorgt voor een spannende en toch wel verrassende plot twist.

Door de hersenspinsels van Rebel wordt je echt aan het denken gezet en ga je op ieder detail in het verhaal letten om te kijken of je het kunt koppelen aan wat er 6 jaar gebeurt is. Ik vond het een heerlijk boek om in weg te duiken. Het spanningslevel bleef lekker hoog in het boek waardoor ik hem dan ook niet meer weg kon leggen en hem binnen een uur in een zit heb uitgelezen. Ik kan dan ook niet anders dan dit boek 4 crosses geven