vrijdag 30 oktober 2020

Boek recensie Polaroidmeisje door Danique

Polaroidmeisje

Achter het zeer populaire Instagramaccount Polaroidmeisje gaat de verlegen en onhandige Lize schuil. Op haar account vindt ze meer en meer haar eigen stem en durft ze uit haar comfortzone te kruipen. Maar dan krijgt ze een geheimzinnig bericht. Ze besluit haar vrienden Hannah en Thomas in vertrouwen te nemen. Maar Hannah heeft zo haar eigen problemen. Haar broer Rafaël gedraagt zich heel vreemd en thuis is de spanning om te snijden. Lize en Thomas gaan samen op onderzoek uit. Maar als Lize plotseling verdwijnt, blijkt dat geen heel verstandig besluit te zijn geweest. Waar is Lize toch en wat heeft Rafaël daarmee te maken?

Personages:
De hoofdpersonages zijn Lize en Hannah zijn personages waar ik even mee in moest komen, ze waren jonger dan ik had verwacht. Verder zijn het personages die al aardig bekend zijn, en dat was jammer. Lize is het stille meisje die een geheim en bekend Instagram account heeft, dit is geen nieuwe combinatie.Verder is Hannah de beste vriendin die uitgesproken is en thuis een geheim heeft. Goede personages die je leert kennen met allebei hun goede kwaliteiten. Maar zoals eerder benoemd geen speciale karakters die we niet al kennen. Wat heel erg opviel is dat Lize een mooie ontwikkeling meemaakt. Ze kruipt uit haar schulp en komt meer naar de voorgrond. Dit was een van de positieve dingen want dat vind ik altijd goed om te lezen, als er geen ontwikkeling is vind ik het ook niet zo interessant omdat het dan op dezelfde lengte blijft zitten. Thomas is een bij personage die in het midden van het verhaal meer naar de voorgrond treed, niet heel erg hij heeft een mooie persoonlijkheid wat even wat anders is het gooit. Een fijne verfrissing.

'Na tientallen pogingen staak ik mijn geworstel en laat ik me achterovervallen. Ik voel tranen achter mijn ogen prikken. Ik moet hieruit zien te komen.'

Het verhaal:
Van het verhaal zelf had ik meer verwacht. Het had van mij nog wel iets meer in mogen gaan op het account van Lize. Het gaat immers om polaroidmeisje, maar ik heb het idee dat dit er te weinig inzat waardoor je een stukje mist wat wel op de achterkant word beschreven. De inleiding is matig, maar de kern daarin tegen begint gelijk spannend. Er word gedreigd en rare berichten gestuurd waardoor er wat meer pit in komt. Van daaruit komen er meer personages en word het interessanter. Het einde ging voor mij te snel. Het was opeens allemaal voorbij en alles ging goed. Er had voor mij nog wel een paar pagina's bij gemogen om nog even de spanning vol te houden. Verder is het een prima verhaal, waar zeker goede elementen inzitten, maar ook wat mindere dat maakt het niet gelijk slecht.

'Ik moet die bevroren zee op. Me begeven op glad ijs.'

Het is een herkenbare schrijfstijl. Waardoor het voor mij goed werkt, juist omdat je het vaker leest. Beeldend was het deze keer niet heel erg, maar toch zat je wel in het verhaal. Door het stukje helemaal in het begin krijg je een voorproefje van wat er gaat komen en dit maakt nieuwsgierig. Het is goed neergezet, de spannende stukjes waren door woorden ook echt spannend gemaakt, maar daar buiten om zitten nog wel wat verbeterpuntjes. Het is zeker niet slecht geschreven vooral niet voor een debuut.

Waardering:
Het heeft veel potentiele stukjes maar ook wat mindere daarom geef ik het een gemiddelde van *3 van de 5 * sterren omdat het zeker geen slecht boek is en heerlijk voor tussendoor.

Bedankt Youngadultdome voor dit recensie exemplaar!