woensdag 28 oktober 2020

Recensie Shine door Nicole

Shine van Jessica Jung

Juicy YA-roman over de ongekend populaire 'perfecte' K-popwereld.

Debuut van Jessica Jung, K-poplegende en voormalig zangeres van een van de meest invloedrijke K-popmeidengroepen aller tijden: Girls Generation.

Wat zou jij opgeven om je dromen waar te maken? Voor de zeventienjarige Koreaans-Amerikaanse Rachel Kim is het antwoord op die vraag: bijna alles. Zes jaar geleden werd ze gerekruteerd door een van de grootste K-poplabels van Seoel, dat een aantal van 's werelds populairste sterren heeft voortgebracht. De regels zijn simpel: train 24/7. Wees perfect. Date niet. Makkelijk toch?

Helaas niet. Rachel begint zich af te vragen of ze wel sterk genoeg is om door te kunnen breken en niet gebroken zal worden door een industrie die erop gericht is om mooie meisjes te controleren en te commercialiseren. Vooral wanneer ze gevoelens krijgt voor K-popster Jason Lee. Hij is niet alleen charmant, sexy en belachelijk getalenteerd. Hij is ook de eerste die echt begrijpt hoe graag ze een ster wil worden.

Jessica Jung neemt je mee in de luxe, hypergekleurde en bizarre wereld van K-pop, waar de inzet hoog is en voor één meisje de prijs van succes – en liefde – misschien nog wel hoger is.

Een exclusief kijkje achter de schermen van de mij onbekende K-pop wereld. Dat klonk interessant en toen ik werd gevraagd dit boek te recenseren, zei ik zeker geen nee!

Al vanaf het begin van het boek was duidelijk voelbaar hoe zwaar de K-pop wereld is. De 17-jarige Rachel doet er alles aan om erbij te horen, maar van alle kanten wordt ze tegengewerkt. Haar medestudenten zijn meedogenloos en al snel wordt duidelijk dat ze heel ver gaan om door te breken. Rachel kwam op mij over als een dapper en sterk meisje dat niets liever wil dan haar droom waarmaken. Toch heeft ze moeite met haar onmenselijk zware trainingsschema en alsof het nog niet zwaar genoeg is om zich staande te houden in deze wereld, wordt ze ook nog op alle fronten tegengewerkt door de boosaardige Mina en haar gevolg. Toch krabbelt ze iedere keer weer op en laat zich niet kennen.

Pas als ze de wereldberoemde en knappe K-popster Jason Lee leert kennen, wordt het steeds moeilijker om haar aandacht bij haar opleiding te houden. Ze wordt heen en weer geslingerd door haar ontluikende gevoelens en de strenge regels van DB die haar verbieden dit soort gevoelens te hebben. De strijd die Rachel met zichzelf voert, is heel puur en realistisch beschreven. Het is heel goed te merken dat de auteur uit ervaring spreekt met dit verhaal.

Buiten dat het interessant is om meer te weten te komen van deze bijzondere wereld, maakte het verhaal op zich niet heel veel indruk. De personages blijven wat vlak en oppervlakkig en ik voelde gedurende het hele verhaal een afstand tussen mij en het boek. Sommige passages kwamen heel stroef en ongeloofwaardig over en misten echt de opbouw die nodig was om het realistisch neer te zetten. Dat is erg jammer, want ik blijf achter met een gevoel dat er zoveel meer uit te halen viel.

Shine was zeker een vermakelijk boek om gelezen te hebben en ook zeker heel leerzaam, maar meer dan dat was het voor mij niet.

Dit boek krijgt van mijn drie crosses