donderdag 3 juni 2021

Review Er was eens, het hart van een schurk door Emma

Review Er was eens, het hart van een schurk

Er was eens… een grote groep helden. Maar hoe zit het met de slechteriken?

Als je in een reading slump zit vind ik het fijn om een verhalenbundel erbij te pakken. De kleine verhalen zorgen ervoor dat het lijkt alsof je door het boek heen vliegt. ‘Er was eens’ was mijn eerste Nederlandse verhalenbundel. De bundel bevat vijf verhalen die re-tellings zijn van bestaande sprookjes, maar dan duisterder en gruwelijker verteld. Als groot fan van re-tellings en dan zeker met een duister randje kon ik dan ook niet wachten om in deze verhalenbundel te beginnen. 


Toen ik begon in het boek vond ik de onderliggende sprookjes soms moeilijk eruit te halen, maar de sprookjes achterhalen is dan ook het leukste. Om jullie een klein voorproefje te geven van welke verhalen je in deze bundel kunt verwachten zal ik ze hier beneden even kort bespreken. Heb je het boek al gelezen en kom je niet uit over welke sprookjes het zijn. Onder de crosses vind je het antwoord.


Zielenspiegel van Miranda Peters is een spooky verhaal over een tiener met de gave om te communiceren met de dode. Maar wanneer je hunkert naar je verleden heb je geen oog meer voor wat in het heden gebeurt.


Meerminhart van Cathinca van Sprudel gaat over twee meerminnen die samen aan land komen om het leven boven de zee te ervaren voordat ze voorgoed terugkeren in de diepte van de zee. Maar wat als een van hen verliefd wordt en de ander daardoor zit met een onbeantwoorde liefde?


Noctura van Sandra J. Paul gaat over licht en donker en wordt verteld in de vorm van twee zusjes. Een zusje krijgt alles wat haar hartje begeerde en de andere wordt ergens anders opgevoed en wilt graag wat haar zusje ook heeft. Maar voorzichtig met wat je wenst, want soms kan het op een andere manier uitkomen dan je verwacht.


Moerasmeisje van Marijke F. Jansen gaat over een besmettelijk virus dat wantrouwen en verraad brengt. Op familie kun je rekenen toch? 


Niemand weet, niemand weet van Suzanne Peters gaat over de onbekende MisterGold is handig op de digitale snelweg en dit gebruikt hij dan ook om anderen, maar met name om zichzelf te helpen. 


Zoals ik al zei ben ik groot fan van re-tellings maar dit boek sprak me helaas niet aan. Ik ben young adult gaan lezen vanwege de makkelijke schrijfstijl in vergelijk met de volwassen fantasy. Dit boek heeft verschillende schrijfstijlen gezien het door verschillende auteurs is geschreven, maar alle vond ik meer richting new adult/ volwassen fantasy dan richting young adult. Ook vond ik sommige verhalen erg donker en best wel heftig voor jong volwassenen. Ik vond het sprookje moerasmeisje het beste sprookje, ik denk ook omdat het virus in dat sprookje erg lijkt op het covid-19 virus en ik vond het dan ook confronterend om te zien hoe zo’n virus de mensen echt tegen elkaar op kan zetten als er schaarste komt. 


Het boek is een mooie verhalenbundel en ik denk dat veel fans van re-tellings dit een geweldig boek gaan vinden. Helaas was het, het voor mij niet en geef ik dit boek 3 crosses.









zielenspiegel: sneeuwwitje

meerminhart: de kleine zeemeermin

noctura: de prinses en de bedelaar

Moermeisje: hans en grietje

niemand weet, niemand weet: repelsteeltje 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten