vrijdag 31 maart 2017

Rika over Crush

"Een boek dat je laat zien hoe iets zo moois zo erg uit de hand kan lopen."



Crush door Eve Ainsworth



Wat zou je doen als die ene knappe oudere jongen waar iedereen gek is, ineens helemaal gek op jou is? Van de een op de andere dag kan hij alleen nog maar naar jou kijken. Hoe heerlijk is dat gevoel? En hoeveel ben je bereid voor hem op te geven?



Hoi! Daar ben ik weer met een nieuw contemporary boek met een prachtige cover! Als ik eerlijk ben is het eerste waar ik op let als ik langs de boekenkasten in de boekenwinkels loop, de cover. Natuurlijk ook de schrijver, maar iets wat er aantrekkelijk uit ziet komt eerder in mijn handen terecht. Deze prachtige rood/zwarte cover viel me direct op, met de silhouetten van twee personen op een liefdevolle manier. Na nadere inspectie kwam ik dit tegen; “Liefde doet pijn.” Dat maakte me nieuwsgierig.

Wanneer Anna en Will een relatie krijgen ontdekken ze dat ze veel gemeen hebben. Beide hebben het thuis niet makkelijk en veel meegemaakt. Maar beide gaan ze er op een andere manier mee om. Anna probeert te doen wat haar gezegd wordt, en Will wordt kwaad als zij niet doet wat hij haar zegt. Een relatie die lief begint, maar van kwaad naar erger gaat.

Het verhaal ging in het begin heel snel. Van het een op het andere moment leren Anna en Will elkaar kennen en zijn ze direct onafscheidelijk. Ik had het gevoel dat ik heel veel miste, er zat totaal geen opbouw in de relatie. Misschien dat dit wel zo de bedoeling was, omdat Anna in een verstikkende relatie terecht komt, maar het voelde niet lekker. Gelukkig liep alles wat rustiger erna en begon er een duidelijke richting in het verhaal te komen.

Wat heel mooi in dit verhaal te zien is, is hoe een relatie die zo verkeerd kan zijn, zo uit de hand kan lopen puur omdat je het gevoel hebt dat iemand van je houdt in een tijd dat je, voor je gevoel, niemand meer hebt. Wanneer je in de steek bent gelaten en kwetsbaar bent, dat is het moment dat je het beste moet gaan opletten. Lieve woordjes is niet alles, hij moet ook lief zijn in zijn daden. En hoeveel moet je opgeven voor een ander? Waar ligt die grens? Dit boek laat duidelijk zien dat je grenzen moet stellen en voor jezelf moet durven te kiezen.

Dit boek is zeker een aanrader voor jongeren om meer te lezen over de ernst van een gewelddadige relatie en om duidelijk te maken dat iedereen grenzen moet stellen voor zichzelf. Hoeveel wil je opgeven voor een lief vriendje die kwaad wordt zodra je niet doet wat hij wilt? Een boek dat je laat zien hoe iets zo moois zo erg uit de hand kan lopen.

Dit boek krijgt van mij 3 crosses!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten