donderdag 8 oktober 2020

Recensie Black Friday

Recensie Black Friday van Maren Stoffels.

Black Friday is het nieuwe boek van Maren Stoffels dat september 2020 verscheen. Als liefhebber van thrillers wilde ik graag dit boek lezen, maar werd me aangereden eerst Escape Room, Fright Night en Room Service te lezen. Dit heb ik gedaan en binnen 4 dagen had ik opeens alle 4 de boeken uit. Mocht je Black Friday willen lezen dan raad ik inderdaad aan om eerst de andere boeken in bovenstaande volgorde te lezen, niet om spoilers te voorkomen want de boeken kunnen zijn losstaand van elkaar, maar om de opbouw van de boeken te zien.

"ik wist al dat ze ons zouden vernederen. Tot op het bot, maar het is voor een hoger doel. Na deze ontgroening hoor ik er eindelijk bij. Ik moet dit overleven, dat moet gewoon. Ik wil hierbij, ik moét hierbij..."

In Black Friday volgen we Ris en Megan die meedoen aan een ontgroening van een studentenvereniging. Wie de ontgroening overleefd en toegelaten wordt heeft vrienden voor het leven. De ouderejaars van de studentenvereniging hebben allerlei wrede en soms ook wel gevaarlijke opdrachten bedacht. Gedurende een week lang moeten Ris en Megan deze opdrachten uitvoeren om er bij te willen horen. De laatste dag en nacht van de ontgroening wordt door de studentenvereniging gezien als het hoogte punt en wordt dan ook Black Friday genoemd. Tijdens de ontgroening van vorig jaar ging het tijdens Black Friday mis en raakte iemand serieus gewond. Dit jaar zal Black Friday gitzwart eindigen....

Net als in de vorige boeken van Maren Stoffels krijgen we af en toe een kleine inkijk in de gedachte gang van onze anonieme dader. In dit boek weten we echter al vrij snel de afloop want het heden speelt zich af op het politie bureau. We volgen Ris en Megan die allerlei opdrachten moeten doen, wat bij mij de vraag op roept: hoe ver wil je gaan om ergens bij te horen? Sommige opdrachten vond ik hooguit belachelijk en mensonterend. Ik zou in ieder geval nooit zover gaan om ergens bij te willen horen. Ik denk wel dat Maren hiermee dan een goed onderwerp aangaat en de lezer oproept tot nadenken over hoever zij zelf zouden gaan. Aangezien ik de opdrachten erg mensonterend vond, riep het boek wel wat emoties op zoals afschuw en onbegrip voor de opdrachten en dat onze hoofdpersonages zo ver gingen.

In het boek volgen we Ris en Megan en kunnen we ook lezen waarom ze mee doen met de ontgroening. Het verhaal is makkelijk te volgen tot dat Maren ons verrast met een plottwist en je even helemaal verrast en verward bent. Ik dacht even iets gemist te hebben, maar ik was niet de enige lezer die dit had. Daarna wordt meer duidelijk en worden de verhaallijnen weer helder. Al met al heb ik enorm genoten van het boek. In vergelijking met haar voorgaande boeken vond ik dit boek iets minder sterk en geef ik het dan ook 4 crosses: