vrijdag 19 februari 2021

Recensie Hof van zilveren vlammen door Nicole

Hof van zilveren vlammen van Sarah J. Maas

Nesta Archeron is trots, snel boos en niet zo vergevingsgezind. Sinds ze tegen haar wil Hoge
Fae is geworden heeft ze moeite om haar plaats in het vreemde en dodelijke Nachthof. Maar erger dan dat is dat ze de verschrikkingen van de oorlog met Hybern niet kan vergeten.

De enige persoon die haar woede meer dan wie dan ook aanwakkert is Cassian. Maar dat is niet het enige wat hij in haar aanwakkert. Het vuur tussen hen valt niet te ontkennen en al helemaal niet als ze opeens gedwongen op elkaar aangewezen zijn.

Als de dreiging van oorlog opnieuw haar schaduw over het land werpt, zullen Nesta en Cassian de strijd met zichzelf en hun vijanden aan moeten gaan als ze de fragiele vrede willen bewaren. Maar het ultieme gevaar is hun zoektocht naar acceptatie – en genezing – in elkaars armen.

Toen ik hoorde dat op 16 februari het vierde deel in de Hof van doorns en rozen zou verschijnen, begon ik af te tellen. Nog nooit eerder keek ik zo ontzettend uit naar een releasedatum. Toen werd het 16 februari en had ik het boek in mijn handen. Ik wilde zo graag het verhaal van Nesta en Cassian lezen en ik had zoveel zin om weer in de allesomvattende wereld van Sarah J. Maas te duiken, dus begon ik te lezen. Twee dagen later had ik het verhaal uit en het was haar weer gelukt.

Een recensie schrijven over een boek waar je niet enthousiast over bent, is lastig. Een recensie schrijven over een boek dat zo goed is dat je het eigenlijk niet in woorden kunt omschrijven, is bijna onmogelijk. Het lukt me niet om een objectieve, zakelijke mening over dit boek geven, want ik kan het niet van een afstandje bekijken. Ik voelde me direct verbonden met het verhaal en achteraf voelt het als een reis die ik zelf heb gemaakt.

Verhaal

Met Hof van ijs en sterren werd een korte introductie gegeven van het verhaal wat ons te wachten zou staan. Deze keer zouden Nesta en Cassian de hoofdrol spelen. Wat was ik ontzettend benieuwd naar hun verhaal, want Nesta had zich nu bepaald niet populair gemaakt in de vorige delen. Ik was dus erg benieuwd hoe Sarah haar verhaal zou vertellen en of ze het voor elkaar zou krijgen dat ik haar net zoals Feyre in mijn hart zou sluiten. Het verhaal wordt zodanig opgebouwd dat al snel duidelijk wordt dat de nasleep van de oorlog tegen Hybern diepe sporen heeft achtergelaten. Iedereen verwerkt het op zijn eigen manier, zo ook Nesta. Het Nachthof is nog aan het opkrabbelen als zich alweer een nieuwe dreiging aandient en voor Nesta betekent dit dat zij zich bij elkaar moet rapen en de strijd met zichzelf moeten aangaan. De verschillende verhaallijnen lopen naadloos in elkaar over en komen op het eind op een perfecte manier samen. Er komen zoveel verschillende thema’s aan bod, die stuk voor stuk op een prachtige en ontroerende manier worden uitgewerkt. Vriendschap, kracht en liefde sprongen er echt uit. De meest fascinerende wezens komen weer aan bod en Sarah heeft wederom haar fantasie tot een hoogtepunt gebracht.

Personages

De spanning tussen Nesta en Cassian was natuurlijk eerder ook al voelbaar en daar wordt nu alle focus op gelegd. Ik heb intens genoten van de opbouwende, sidderende chemie tussen hen en vooral Nesta had mij niet meer kunnen verrassen. De strijd die ze met zichzelf aan moet gaan is zo heftig dat het mij echt onder de huid ging zitten. Cassian was al een van mijn favoriete personages na het lezen van de vorige delen. Na het lezen van dit boek heb ik hem echt op een voetstuk geplaatst. Zijn diepe, oprechte gevoelens voor zijn Hof spatten van de pagina’s af en ook kregen we eindelijk een exclusief kijkje in zijn indrukwekkende verleden. Het was erg fijn om de andere personages ook weer terug te zien. Het voelde als een weerzien van oude vrienden.

Schrijfstijl

Tja, dan wordt het lastig. Hoe kun je in hemelsnaam de schrijfstijl van Sarah J. Maas beschrijven, behalve dat het magisch is? Als Sarah begint te schrijven, wordt je direct meegezogen in het verhaal en het is verdomd lastig om daar weer los van te komen. Het kost geen enkele moeite om in het verhaal te komen. Ieder woord heeft een enorme lading en de intense manier van schrijven zorgt ervoor dat ik ervan overtuigd ben dat wat Sarah ook schrijft, je er wel van moet gaan houden.

Conclusie

De Hof van doorns en rozen-serie, evenals de Glazen troon-serie, staan bij mij stipt op nummer 1 van favoriete boeken ooit. Voordat ik Hof van zilveren vlammen had gelezen, wist ik al dat dit boek niet minder dan vijf sterren zou krijgen. Na het lezen van het verhaal van Nesta en Cassian heb ik ook hen, net als Feyre als Rhysand, in mijn hart gesloten en voelde het als een zwaar afscheid toen ik het boek uit had. Dit boek verdient eigenlijk zoveel meer dan vijf crosses...