donderdag 25 november 2021

Recensie Try not to

Recensie Try not to van Juultje van den Nieuwenhof.

Vijf leerlingen moeten nablijven op school. De surveillant is hun nieuwe coole docent Willem Jansen. Als ze bij het studiehuis zijn waar ze moeten nablijven draait meneer Jansen opeens de deur op slot en doet alle lichten uit. Ze gaan een spelletje spelen en natuurlijk stemmen alle leerlingen in om mee te doen. Een spelletje spelen tijdens nablijven is natuurlijk leuker dan verplicht je huiswerk maken. Ze gaan het spelletje 'Try not to' spelen en de leerlingen worden al enthousiast want dat spel is bekend, maar dan krijgt het spel een andere wending en wordt het opeens serieus en zelfs gevaarlijk...

Het boek begint op een bijzondere manier, namelijk met 5 verslagen over de leerlingen die de hoofdrol spelen in het boek. Op deze manier leer je de personages al een beetje kennen en weet je hoe ze zijn als leerling op school. Ieder hoofdstuk erna is dan ook vanuit het oogpunt van een van deze leerlingen verteld. Dit is opzicht geen probleem, maar omdat het verhaal niet al te lang is, komen ze eigenlijk vrij weinig aanbod. Dit zorgde ervoor dat ik soms even de weg kwijt was, ondanks dat het aan ieder hoofdstuk duidelijk staat aangeven vanuit wie zijn oogpunt verteld zou worden. Doordat de personages ook zo'n klein stuk telkens hadden kon ik me niet goed inleven in een personage.

Het boek las wel snel weg, maar het ging voor mij niet de diepte in. De gebeurtenissen grepen me dan ook niet zo aan, dat terwijl de gebeurtenissen best heftig en ingrijpend waren.
Ik denk wel dat het verhaal jongeren in ongeveer dezelfde leeftijd aanspreekt omdat het ook thema's bevat die rond die tijd een rol spelen in het leven en het boek wel laat zien welke gevolgen bepaalde zaken kunnen hebben.

Ik vond het dan ook moeilijk om dit boek crosses te geven, maar ben uiteindelijk voor 3 gegaan. Dit omdat ik het verhaal wel interessant vond en ik zeer zeker denk dat het spannend en ingrijpend is, maar door de manier waarop het is opgezet vond ik het niet zo sterk overkomen als misschien de bedoeling was.