zaterdag 4 maart 2017

Bloedzusters door Ana

Bloedzusters door Annejoke Smids


Hallo mede-boekenleeuwen!

Vandaag heb ik voor jullie een review van een Nederlands boek, namelijk ‘Bloedzusters’ van Annejoke Smids. Op de achterkant van het boek staat een heel goede beschrijving die ik zelf niet beter zou hebben kunnen verwoorden dus bij deze:

Alexandrië, 33 voor Christus
Djeme’s zuster Satamon is farao geworden toen hun ouders onverwacht stierven. Sinds die tijd is alles anders, en Djeme voelt zich vaak alleen. Iedereen lijkt Satamon wel de belangrijkste persoon op aarde te vinden, ook de knappe Romeinse legerleider Flavius. Maar dan wordt Djeme benaderd door een man die beweert dat haar ouders vermoord zijn. En dat iemand in het paleis daarachter zit. Samen met haar trouwe bediende Kai gaat Djeme op zoek naar de waarheid. En daarbij ontdekt ze dingen die haar eigen leven in gevaar brengen…

Zoals ook al duidelijk wordt op de achterkant speelt het boek zich af in het oude Egypte en krijgen we ook te maken met de Romeinen. Ik heb al veel gelezen over de oude Grieken en Romeinen, maar de Egyptenaren waren voor mij nog een nieuw terrein! Ik koos het boek dan ook uit om deze reden en ik was aangenaam verrast!

Het boek begint heel rustig met het beschrijven van het dagelijks leven van Djeme en Kai. Hierdoor word je niet te snel in het verhaal gezogen maar leer je eerst de personages en de wereld kennen en dit vond ik ook heel aangenaam. Dan wordt Djeme opeens benadert door een man die haar wereld op z’n kop zet en begint het mysterie echt. Er blijven mysterieuze dingen gebeuren en deze trotseren we samen met Djeme en Kai. Het verhaal was goed in elkaar gezet en Annejoke wist een goede balans te scheppen tussen zowel het verleden van de personages als het nu waarin we vanuit verschillende personages het verhaal kunnen ervaren.

Djeme en alle andere personages waren overigens allemaal heel goed uitgediept en ook niet stereotypisch. Ieder personage had een achtergrond die hem/haar maakte tot wie ze nu (toen in 33 v.C. dus) zijn en dat kwam heel goed tot zijn recht in het boek. Hoewel de personages soms keuzes maakten die ik niet zou hebben gemaakt pasten deze keuzes wel altijd bij ze en begreep ik ze ook. Ik vond het wel een beetje jammer dat we maar weinig hebben kunnen lezen over de relatie die de Romeinen met Egypte hadden, aangezien de Romeinen weer heel anders zijn en dit een leuke toevoeging zou kunnen zijn geweest.

Een leuk detail vond ik het toevoegen van de kaart van Alexandrië waardoor we wisten waar we heengingen en hoe het er toen uit zou hebben gezien.

Het boek is geen typisch YA boek, maar wel heel leuk om te lezen. Er worden niet veel boeken geschreven die zich afspelen in het oude Egypte en dus moeten alle geschiedenisfanaten zoals ik zoveel mogelijk profiteren van de boeken die er wel zijn. Ik raad het dus zeker aan om het boek te lezen! Het boek zit goed in elkaar en is aangenaam om te lezen, de personages zijn allemaal heel goed uitgewerkt en het feit dat we ons in Egypte bevinden draagt bij aan de aangename leeservaring die ik had. Ik geef het boek dan ook 4 kruisjes!



Tot de volgende keer!
Ana

Geen opmerkingen:

Een reactie posten