maandag 27 maart 2017

Minca over Layers

"Met zeer krachtige argumenten en ontdekkingen zet de schrijfster een wereld vol onderliggende motieven neer."



Layers van Ursula Poznanski gaat over Dorian. Hij leeft op straat tot hij wakker wordt naast een lijk en door een vreemde man wordt aangesproken die veel van hem lijkt te weten. Wanneer Dorian besluit om met hem mee te gaan voor een beter leven op te bouwen, vraagt hij zich na een tijdje af of zijn leven op straat niet beter was dan waarin hij later allemaal verzeild raakt.

Poznanski (eerder van haar verscheen Erebros) weet in dit verhaal de werkelijkheid flink onder de loep te nemen en te verbuigen. Je leest continu vanuit het perspectief van Dorian. Helaas kreeg ik tijdens het lezen hierdoor ook vaak maar weinig informatie. Het zorgde er wel voor dat ik met Dorian mee leefde en het bouwde ook spanning op. Soms waren stukken wat langdradig, maar de gebeurtenissen zorgden er dan wel weer voor dat ik door wilde blijven lezen. Zo wilde ik erachter komen bij wat voor soort mensen Dorian terecht was gekomen. Wat zijn rol in het systeem was en hoe dit zich verder ontwikkelde. Iets anders wat ik me bleef afvragen was waardoor al die opmerkelijke en tegenstrijdige dingen om hem heen gebeuren.

Er wordt vanaf het begin een harde realiteit neergezet. Een jongere die op straat leeft en moet weten te overleven. Ook de rol van media zoals computers, telefoons en andere gadgets worden flink onder handen genomen waardoor ik me ging afvragen of we wel echt beter af zijn met zo veel kennis, wetenschap en ontwikkeling. Met zeer krachtige argumenten en ontdekkingen zet de schrijfster een wereld vol onderliggende motieven neer.

De schrijfstijl is zeer prettig. De pagina's staan niet te vol en de korte zinnen zorgden ervoor dat ik gemakkelijk kon doorlezen. Hoewel er minder aandacht werd besteed aan gevoelens van de hoofdpersoon, kreeg Dorian een eigen persoonlijkheid. Al zijn gedachten en afwegingen kwamen helder maar uitgebreid aan bod in de alinea's.

De ontknoping liet ietwat lang op zich wachten, maar het was zeer onvoorspelbaar en het lezen zeker waard. Dit boek verdient 3 crosses!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten