woensdag 7 juni 2017

Levana, het nieuwste boek uit de Lunar Chronicles door Minca

"Door het lezen van dit verhaal kom je erachter dat er eigenlijk veel meer achter Levana’s personage zit dan je in eerste instantie had gedacht"



Na het fangirlmoment van Cinder, Scarlet en Cress was ik natuurlijk razend benieuwd naar het tussenboek over Levana. Ik wilde graag weten hoe haar personage in een persoonlijk boek over haar werd uitgewerkt en helaas viel dat een beetje tegen.

Ik ergerde me regelmatig aan het personage en vroeg me steeds af: ‘hoe kan iemand zo denken’. Natuurlijk voelde ik al wrok tegenover Levana naar aanleiding van haar rol in de andere boeken, maar toch wilde ik graag haar verhaal horen. Ze heeft natuurlijk een moeilijke jeugd gehad en er is van alles tragisch en onvoorstelbaars gebeurd, daardoor weet ik ook wel zeker dat dit ervoor gezorgd heeft dat zij zich tot zo een persoon heeft ontwikkeld. Maar ondanks dat ik op die momenten zeker met haar mee leefde, kon ik me niet goed verplaatsen in haar andere beslissingen en keuzes. Misschien dat ik onbewust haar wilde diagnosticeren met iets, om haar gedragingen nog ergens aan te kunnen wijten.

Ondanks dat ik daar tegenaan liep was het verhaal goed opgebouwd. Het is een kort verhaal, zonder hoofdstukken en met veel tijdsprongen, maar dat maakt het juist erg interessant. Er zit een vlot tempo in en de vele personages die in het boek voorkomen ken je al van naam vanuit de andere drie boeken. Om nu de wereld helemaal van de andere kant mee te maken en hoe de ontwikkelingen manifesteren die tot het verhaal uit Cinder hebben geleid is ook interessant en brengt diepgang in het verhaal. Door het lezen van dit verhaal kom je erachter dat er eigenlijk veel meer achter Levana’s personage zit dan je in eerste instantie had gedacht en dat is waarschijnlijk ook de belangrijkste reden dat Marissa Meyer een boek vanuit haar personage heeft geschreven.

Dus hoewel ik nauwelijks aansluiting vond bij het personage Levana en haar beslissingen, ben ik erg blij dat ik het boek gelezen heb. Ik heb toch in een bepaalde mate sympathie voor Levana ontwikkeld en door het lezen van dit verhaal kreeg ik veel achtergrond informatie die zeker van belang zal zijn wanneer ik de volgende twee boeken ga lezen. Door mijn tegenstrijdige gevoelens verdient dit boek naar mijn mening drie crosses.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten