donderdag 5 september 2019


Recensie Caraval door Nicole

Recensie Caraval (De Duisternis-serie #1) van Stephanie Garber

¨Wat je ook over Caraval hebt gehoord, het is niets in vergelijking met de werkelijkheid. Het is meer dat zomaar een spel of een voorstelling.
Het komt dichter bij magie in de buurt dan alles wat je ooit in deze wereld zult tegenkomen¨


Caraval is het eerste deel uit de Duisternis-serie en verscheen eerder in Nederland onder de naam ´Het Zwarte Hart´.

Waar het over gaat
De zussen Scarlett en Donatella dromen er al jaren van om een uitnodiging te ontvangen voor de magische show Caraval, die elk jaar ergens anders wordt gehouden. Na jaren van brieven schrijven aan Legende, de meester van Caraval, krijgt Scarlett dan eindelijk een uitnodiging en vlucht ze met haar zus van het eiland, ook uit angst voor hun wrede vader, die zijn dochters alles behalve liefdevol behandelt.

¨Als er iets tussen komt, zal haar gezicht niet het enige zijn waar je zus uit zal bloeden.¨                          
Met de hulp van de aantrekkelijke, maar arrogante, Julian, komen ze uiteindelijk aan op Dromeneiland, de plaats waar Caraval zal plaatsvinden. Bij aankomst blijkt Donatelle te zijn verdwenen en moet Scarlett koste wat kost het spel meespelen en winnen om haar zus te redden uit de magische, maar ook duistere wereld van Caraval, waar fantasie en werkelijkheid niet van elkaar te onderscheiden zijn.


Dromen die waarheid worden, kunnen prachtig zijn, maar ze kunnen ook omslaan in nachtmerries als je er niet uit ontwaakt.¨

Wat ik ervan vond
Daar kan ik een heel snel antwoord op geven: WAANZINNIG!
Maar daar nemen jullie vast geen genoegen mee….
Ik koos dit boek uit omdat ´Het Zwarte Hart´ al een tijdje op mijn lijstje stond. Ik kwam er pas vrij recent achter dat hetzelfde verhaal in een nieuw jasje was gegoten, onder de naam Caraval. Ik was nieuwsgierig naar dit boek, omdat het in niets lijkt op iets anders wat ik ooit heb gelezen. Het is uniek en mysterieus en ik had geen idee wat ik ervan moest verwachten.

Wat mij meteen in het begin al opviel, is de schilderachtige schrijfstijl van Garber. Over ieder woord en zin is nagedacht en voegt iets belangrijks toe. De emoties en gevoelens worden vertaald naar kleuren en smaken en dat voegt een extra magisch element toe aan het verhaal. Scarlett is een zeer identificeerbare hoofdpersoon en samen met haar ga je op ontdekkingstocht en wordt je meegesleept in een wereld vol magie, intriges, liefde, verdriet, hoop en gevaar.

De band tussen haar en Julian wordt langzaam opgebouwd en erg mooi beschreven. Je voelt wat zij voelt en verlangt naar wat zij wenst.

¨Ze herinnerde zich haar eerste indruk van hem: lang, woest aantrekkelijk en gevaarlijk, als gif dat in een aantrekkelijke fles was gegoten.¨


Het verhaal is meer dan origineel, het is nergens mee te vergelijken en lijkt op geen enkel ander boek. Garber heeft een wereld gecreëerd die de fantasie van elke lezer op hol zal laten slaan en de adembenemende plotwendingen maken van dit boek een ware pageturner.

Caraval is het debuut van Stephanie Garber en wat mij betreft beschikt ze over een zeer waardevolle gave om dit idee te bedenken en het dan op zo´n magische manier te schrijven.

Het eind van het boek voelt als een afsluiting, ware het niet dat de epiloog een deur opent naar een vervolgdeel. Dit tweede deel is inmiddels al verschenen onder de naam Meester Legende en op 3 oktober 2019 zal het derde en laatste deel Finale uitkomen in Nederland.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten