dinsdag 24 september 2019


Recensie Meester Legende door Nicole

Recensie Meester Legende (Caraval #2) van Stephanie Garber
Meester Legende  is het vervolg op het adembenemende eerste deel Caraval. 

Waar het over gaat

De zussen Scarlett en Tella zijn middels een list van Tella ontsnapt aan de wreedheden van hun vader. Ter gelegenheid van de 75ste verjaardag van de keizerin van het Meridiaanse Keizerrijk, wordt per uitzondering het spel Caraval nogmaals gespeeld en Tella speelt voor de tweede keer mee. Ze heeft een deal gesloten met een onbekende; in ruil voor de identiteit van Legende, ontvangt zij informatie over haar moeder die jaren geleden verdween uit het leven van de zusjes. De Fortuna kaarten spelen hierbij een heel grote rol. Tella komt er al snel achter dat Caraval deze keer allesbehalve een onschuldig spel is en haar gesloten hart, waar geen ruimte is voor liefde, gaat langzaam open.  


¨Legende heeft u uitgekozen om een spel te spelen dat uw leven zal veranderen¨                         

Wat ik ervan vond

Na het lezen van Caraval, popelde ik om aan Meester Legende te beginnen. Ik was ontzettend nieuwsgierig, omdat het eind van Caraval toch een beetje als een afgesloten verhaal voelde. Toen duidelijk werd dat Tella nog een keer mee zou doen aan Caraval, was ik sceptisch, bang voor herhaling. Het tegendeel gebeurde. In Meester Legende speelt het daadwerkelijk spelen van Caraval geen grote rol en Stephanie Garber heeft er bewust voor gekozen om het eind van Scarlett en Julian in het eerste deel af te sluiten, omdat ze nog maar weinig voorkomen in het tweede deel.



Wat is Scarlett een geweldig hoofdpersonage! Ik vond haar vele malen leuker dan haar zus. Waar Scarlett degelijk overkwam en alleen verantwoordelijke keuzes maakte, deed Tella het tegenovergestelde. Haar wispelturigheid, spontaniteit en onbezonnen acties zorgden voor veel meer leesplezier.

Omdat ik al een beetje gewend was aan de schilderachtige schrijfstijl van Garber, kwam dit niet meer als een verrassing, maar toch kwam ik soms  een zin tegen die een glimlach op mijn gezicht toverde. 

“De lucht rook naar wonderen, naar geglazuurde vlindervleugels, gevangen in gesuikerde spinnenwebben, en dronken, in geluk gedoopte perziken”

Een meesterlijke toevoeging aan dit verhaal waren de Fortuna kaarten. Deze vormden de leidraad in dit verhaal en leidden uiteindelijk naar de ware identiteit van Legende, die toch wel een schok veroorzaakte. Daar ga ik uiteraard verder niet op in ;-).

Stephanie Garber heeft hoogstwaarschijnlijk een voorkeur voor mannelijke personages, want mooie exemplaren ontbraken er niet aan.

‘’Hij zag eruit als een pas ontwaakte storm, of een beeldschone nachtmerrie, die tot leven was gekomen om haar persoonlijk te kwellen.’’

Wat mij enorm aanspreekt in deze boeken, zijn de duizelingwekkende plotwendingen en het feit dat je je als lezer continu afvraagt of het wel echt is of onderdeel van het spel is. Je kunt absoluut niet vertrouwen op wat je leest zodat je op het eind met volle verbazing het boek dichtklapt.

Ook na het tweede deel, nu de identiteit van Meester Legende is onthuld, is het avontuur van Tella en Scarlett nog lang niet afgelopen. Het langverwachte slotdeel Finale verschijnt op 3 oktober 2019 en ik tel de dagen af tot het zover is.



Het boek krijgt van mij 5 crosses. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten