zondag 10 oktober 2021

Recensie Paniek door Emma

 Recensie Paniek van Sandra J. Paul

Willem: De eerste knallen lijken op voetzoekers, tot het schreeuwen begint. Verborgen in een schuilplaats met vijf anderen luistert Willem wanhopig naar de kreten om hulp. Ze zitten in the middle of nowhere, niemand komt hen helpen. Hoelang zal het duren voor de schutters hun schuilplaats ontdekken?

Jake: Jake staart verward naar de feestelijk uitgedoste gasten die in paniek de trap oprennen, en te laat beseffen dat er geen uitweg voor hen is. Schoten weergalmen door het gebouw, hij ziet de schutters op zich afkomen. Hij beseft dat enkel de dood op hem wacht als hij niet meteen reageert.

"Als Sardientjes in een blik wachten we op onze vrijheid, of op de dood'.


Sandra J. Paul is met name bekend van haar Young Adult boekenserie De eilanden, maar schrijft naast Young adult ook volwassen thrillers. Paniek is haar nieuwe boek en de cover sprak me meteen aan. Ik wilde gelijk in het verhaal duiken om te lezen wat er gebeurd was. 

Vanaf het begin zit je gelijk lekker in het boek en binnen no time spat de actie en spanning van de bladzijdes af. In het verhaal volgen we real-time de aanslag op een school vanuit het oogpunt van Willem. Aan het begin weet je nog niet veel over Willem, maar gedurende het verhaal leren we meer over zijn gedachten, zijn geheimen en daardoor meer over hem als persoon.  

Op ongeveer de helft van het boek komt de verhaallijn van Jake erbij en kruisen de verhaallijnen zich ook vaker en hierdoor gaan we ook wat meer terug in de tijd en komen we achter de beweegreden voor de aanslag.

In het verhaal speelt het thema geheimen een grote rol en dit thema zorgde ervoor dat je als lezer nieuwsgierig bleef en verder wilde lezen. Ik had het boek dan ook zo uit gelezen. 

Wetende dat Sandra ook volwassen thrillers schrijft en dit boek bij de Young Adult stond, vind ik het lijntje tussen thriller en Young Adult heel dun. Kijkend naar het thema en de spanning en actie vind ik vooral het eerste deel van dit boek meer neigen na een volwassen thriller. Als de verhaallijn van Jake erbij komt neigt het weer wat meer naar YA, maar het blijft een boek met een zwaar thema dat ik zeker vind passen bij een boek voor 18+

Sandra J. Paul heeft wel een heerlijke schrijfstijl die leest alsof je na een film zit te kijken. Wat ik een leuk detail vond is dat het boek bij het tweede gedeelte bij hoofdstuk 8 begint en terug telt naar hoofdstuk 1. Bij de verhaallijn van Jake gaan we van het heden naar het verleden en dit vind ik dan altijd een leuk detail die zorgt voor iets extra's. 

Dat het geen YA is vind ik niet afdoen aan het boek en ik kan dan ook niets anders dan het boek 4 crosses geven.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten