donderdag 25 juli 2019

Recensie Momentum door Nicole

Recensie Momentum van Shelena Shorts

Waar het over gaat

De bijna 18-jarige Sophie is net met haar moeder naar San Francisco verhuisd. Haar moeder heeft een baan bij de universiteit en Sophie volgt een online thuisstudie aan de universiteit, omdat ze niet weer het ´nieuwe meisje van de klas´ wil zijn. Iedere donderdag luncht ze samen met haar moeder op de campus, zodat ze toch nog een beetje onder de mensen is. Als Sophie op een dag met haar auto tegen een peperdure, zwarte sportwagen botst en het haar niet onopgemerkt blijft dat de eigenaar ervan erg aantrekkelijk is, is dat het startsein van een avontuur waar ze niet van had durven dromen. De mysterieuze student Wes schijnt enorm rijk te zijn en weigert enige vorm van schadevergoeding door Sophie. Snel komt Sophie erachter dat niet alles klopt aan het verhaal dat Wes haar vertelt over zijn jeugd en de waarheid zet haar leven op de kop.

Wat ik ervan vond

Laat ik beginnen met: Wauw, die kaft!! Magisch, mysterieus en een beetje gothic.

Door de uitstraling van de buitenkant, kreeg ik een bepaalde verwachting van de binnenkant.

Helaas werd deze niet helemaal waargemaakt. Het verhaal op zich leek mij meteen denken aan de Fallen-serie. Pas op het eind van het boek, blijkt het toch net wat anders te zijn. Shelena Shorts gebruikt een toegankelijke, vlotte, maar ietwat kinderlijke schrijfstijl. Zinnen beginnen te vaak met ik, zodat ik het gevoel kreeg een opsomming te lezen, het verhaal werd afstandelijk, wat het moeilijk maakte om me in te leven.

De gevoelens en emoties van Sophie waren vaak tegenstrijdig aan de acties die daarop volgden en dat maakte het onrealistisch. Sommige emoties en gevoelens waren gewoon niet logisch en zhaar wispelturige karakter deed de geloofwaardigheid van het verhaal geen goed.

Wat wel heel goed was en ervoor zorgde dat ik toch door wilde lezen en het boek binnen twee dagen uit had, was de opbouw van het mysterie rondom Weston. Als lezer wilde je, net zo graag als Sophie, te weten komen wat er aan de hand was. De manier waarop Wes op bepaalde dingen reageerde en met bepaalde dingen omging, voedden je nieuwsgierigheid en toen Sophie eenmaal het mysterie had ontrafeld, viel alles op zijn plaats. Het plot was goed uitgewerkt en zat goed in elkaar. De relatie tussen Sophie en Wes was naar mijn mening iets te oppervlakkig beschreven en miste diepgang.

De grote verrassing van dit boek kwam op het einde. Het verhaal eindigt met een enorme cliffhanger, en ondanks wat je van dit boek zal vinden, je zult het vervolg willen lezen!!

Kortom, door de uiteindelijk toch goede verhaallijn en de opbouw van de spanning, vond ik dit boek zeker geslaagd. De kinderlijke schrijfstijl vond ik jammer. Ondanks mijn matige enthousiasme, kijk ik zeker belangstellend uit naar het vervolg!

Het boek krijgt van mij drie sterren