woensdag 7 juli 2021

Recensie Het oordeel van de wolf door Nicole

Het oordeel van de wolf van Leigh Bardugo

Als Fjerda's gigantische leger zich klaarmaakt om aan te vallen, moet Nikolai Lantsov alles op
alles zetten om dit gevecht te winnen. Maar een duister gevaar ligt op de loer, een gevaar dat niet verslagen kan worden door een jonge koning. Zoya Nazyalensky heeft al te veel verloren door oorlog. Ze zag haar mentor sterven en haar ergste vijand weer tot leven komen, en ze weigert nog een vriend te begraven. Nu is ze genoodzaakt haar krachten te gebruiken om zo het wapen te worden dat het land nodig heeft. Koste wat het kost. De ondergedoken Nina Zenik riskeert ontdekt en gedood te worden terwijl ze de oorlog voert tegen Fjerda vanuit de hoofdstad. Maar haar wraakzucht kan haar land de kans op vrijheid kosten en ervoor zorgen dat haar rouwende hart nooit geneest.

Koning. Generaal. Spion. Samen moeten ze een manier vinden om een toekomst mogelijk te maken in de duisternis. Of een natie ten onder zien gaan.


Mijn recensie


Met De verminkte koning nog vers in mijn geheugen, begon ik met veel enthousiasme aan dit allerlaatste deel van de Grisha verse. Wetende dat na het lezen van dit boek, het verhaal echt afgelopen is, maakt me ook wel verdrietig, want wat heb ik genoten van deze bijzondere en fantastische serie.

Het oordeel van de wolf pakt de draad meteen op en het duurde dan ook niet lang voordat ik er weer helemaal in zat. Het verhaal kwam rustig op gang en zette diverse lijnen uit voor wat ongetwijfeld een knallende eindstrijd wordt. Ook nu weer volgen we Nikolai, Zoya en Nina, maar later wordt uitgebreid naar meerdere vertelperspectieven, waardoor het verhaal zich op nog meer verschillende plekken afspeelt. Bekende personages uit de vorige boeken komen terug en we maken kennis met nieuwe personages die stuk voor stuk een krachtige rol in het geheel hebben.

Ik vind het altijd lastig om een spoilervrije recensie te schrijven over een slotdeel van een serie, maar ik kan verklappen dat het episch is! Leigh weet zelfs op het allerlaatst nog een paar schokkende plotwendingen te droppen en zelfs als de finale nadert, weet ze de perfecte balans te bewaren tussen actie en rust. Als je denkt dat het niet meer erger kan worden, wordt je verrast met een schepje meer.

Zoya heeft vanaf het begin al mijn aandacht weten te grijpen en in dit laatste deel, komt zij op een prachtige, ontroerende en confronterende manier naar voren. De ontwikkeling die zij doormaakt, is op alle vlakken magisch en ontzettend mooi om te lezen. De zeer vermakelijke humor van Nikolai maakt zelfs de meest heftige momenten dragend en de onderlinge banden vormen een heel bijzonder geheel.

Ondanks dat ik het oprecht jammer vind dat er een eind is gekomen aan deze magische serie, maakt de manier waarop Leigh de verschillende verhaallijnen heeft afgesloten veel goed en heb ik het boek met een tevreden glimlach dichtgeslagen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten