zaterdag 21 augustus 2021

Recensie De kroon en het hart door Nicole

De kroon en het hart van Jana Hoch

De zestienjarige Grace heeft niet zo veel met paarden – en nog minder met prinsen en
prinsessen. Toch komt haar zomerstage in de stoeterij van de koninklijk familie precies op het goede moment. Alleen krijgt ze al op de eerste dag ruzie met Edward, de paardentrainer. Hij verdenkt haar ervan een geheim te hebben en haalt alles uit de kast om erachter te komen wat het is. En alsof dat nog niet vervelend genoeg is, komt kort na deze aanvaring prins Tristan aan bij het koninklijke buitenverblijf en zet hij Grace’ leven op zijn kop. Veel te laat beseft ze dat ze verliefd aan het worden is… en ook nog eens precies op een jongen bij wie ze eigenlijk ver uit de buurt zou moeten blijven.

Toen ik deze release voorbij zag komen, had ik niet meteen zoiets van: wauw, die moet ik lezen! Toch vond ik de cover zo ontzettend mooi, dat het mijn nieuwsgierigheid wekte. Dat in combinatie met het feit dat ik een enorm zwak heb voor romantiek, zorgde ervoor dat ik een recensie-exemplaar heb aangevraagd. Nou, daar ik heb ik allesbehalve spijt van gehad! De kroon en het hart heeft me op alle mogelijke manieren verrast!

Ik had een ietwat kinderlijk verhaal verwacht over een naïef meisje dat omringd wordt door paarden en daar haar droomprins leert kennen. Nou, die verwachting werd direct weggevaagd na het lezen van het eerste hoofdstuk. Het begint meteen spannend met een scène die veel vraagtekens stelt waardoor je je direct afvraagt wat er aan de hand is. Daar kom je pas veel later achter en dat zorgt ervoor dat je er meteen in zit en wil weten wat er in het verleden is gebeurd.

Grace is een personage dat perfect past bij haar leeftijd en we krijgen een goed beeld van haar als persoon. Alleen haar grote geheim, een gebeurtenis uit haar verleden die haar aanzienlijk heeft veranderd, blijft een mysterie. Wat ik ontzettend mooi vond in dit boek, is de persoonlijke ontwikkeling die Grace doormaakt. Ze wordt sterker, vindt zichzelf terug en durft zich uiteindelijk weer open te stellen. Daarin speelt een aantal paarden een grote rol. Ik had een en al royal-drama verwacht aangezien het verhaal zich afspeelt op een koninklijke paardenstoeterij, maar niets was minder waar. Het verhaal is realistisch en diepgaand en de omgeving maakte dit verhaal juist uniek.

In de eerste scène maakt Grace al kennis met Edward, die niet bepaald een goede indruk bij haar achterlaat. Als ze notabene hem aantreft op de plek waar ze alles juist wilde ontvluchten, is dat het begin van één groot treiterspelletje. Ik vroeg me constant af waarom Edward zo bot en onvriendelijk deed en daar komen we pas heel laat achter. Ook hij blijkt de nodige dingen uit zijn verleden verborgen te houden, dat weer voor meer vraagtekens zorgt die je als lezer koste wat kost ingevuld wil krijgen. Grace sluit vriendschappen en alle personages zijn op hun eigen manier goed uitgewerkt en spelen een belangrijke rol. Op het moment dat prins Tristan arriveert, komt het verhaal in een stroomversnelling terecht en op dat moment wilde ik echt niet meer stoppen met lezen. Je wilt dat de zomervakantie nooit meer ten einde komt. Grace wordt overmand door haar gevoelens en samen met haar raak je verstrikt in een web van emoties.

Het eind van het verhaal is heel sterk en had ik nooit zien aankomen! Dit had wel echt de ´wauw´-factor. Ik had het echt niet verwacht, maar ik kan niet wachten om deel 2 te lezen!!