donderdag 19 augustus 2021

Recensie ik zie, ik zie door Emma

Recensie Ik zie, ik zie van Ellie Marney,

Het is 1982 en de 18 jarige Emma en Travis worden benaderd door de FBI om jonge seriemoordenaars in gevangenissen te gaan interviewen. De FBI hoopt dat zij, als leeftijdsgenoten van deze gevangenen nieuwe informatie los kan krijgen in deze zaken. Echter vinden er nieuwe moorden plaats gericht op tieners en dringt de tijd. De enige die ze kan helpen om deze moordzaken op te lossen is de seriemoordenaar Simon Gutmansson. Simon is een 19 jaar en is een meester manipulator en heeft zijn oog laten vallen op Emma. Welk spel speelt hij en wat weet hij over de huidige moordzaken.

Ik zie, ik zie is een super spannende thriller van Ellie Marney of die geheel in het genre YA valt vond ik moeilijk te zeggen, omdat ik sommige momenten in het boek erg aangrijpend vond. Op sommige momenten vond ik het dan ook wat minder geloofwaardig, omdat dit 18 jarige overkomt. Nu hebben zowel Emma als Travis een geschiedenis en dus een reden waarom de FBI hun gevraagd heeft, maar toch vind ik het best heftig.

De kracht van het verhaal zit hem heel erg in de gruwelijkheden en psychologische spelletjes die gespeeld worden. De schrijver heeft een prettige schrijfstijl die snel weg leest. Gedurende het verhaal krijg je kleine hints van de dader en dit maakt dat je net als Emma en Travis steeds meer bij huidige moordzaak worden betrokken.

De hoofdpersonages waren heel fijn uitgewerkt. Emma is een sterke jonge dame en kampt met posttraumatische klachten. Terwijl je haar volgt tijdens haar avontuur bij de FBI krijg je ook steeds meer informatie over haar verleden en wat haar gemaakt heeft tot de jonge dame die ze nu is. Ik had dan ook wel verwondering voor wat ze allemaal aan durfde, kijkend naar haar verleden. Travis heeft ook wat meegemaakt en dit is gerelateerd aan de zaak waaraan hij nu werkt. Ook hij is een sterk en dapper personage en de twee vullen elkaar goed aan.

Als enorme fan van de tv-serie Criminal Minds vond ik dit een geweldig boek om te lezen. Ik werd vanaf pagina 1 in het verhaal gezogen en wilde net als Emma en Travis de moordzaak graag oplossen en zat ik tijdens het lezen te puzzelen wie de eventuele dader kon zijn. Dit bleef tot het einde eigenlijk onopgelost en dan pas vallen de puzzelstukjes ook in elkaar. Dit was mijn eerste boek van Ellie Marney wat ik gelezen heb en ik ben dan ook zeer benieuwd naar haar andere boeken.

Ik geef Ik zie, ik zie 5 crosses.