woensdag 16 december 2020

Recensie Familie liegt nooit door Nicole

Familie liegt nooit van Karen McManus

Intrige, bedrog en lang verborgen familiegeheimen

Jonah, Milly en Aubrey Story zijn neef en nichten, maar ze kennen elkaar amper en ze hebben zelfs hun oma nog nooit ontmoet. Deze rijke vrouw leeft een teruggetrokken bestaan en onterfde hun ouders voordat ze werden geboren. Dus wanneer ze alle drie een brief ontvangen waarin ze worden uitgenodigd om in de zomer op haar resort op een klein eiland te komen werken, zijn ze verrast… en nieuwsgierig.

Hun ouders zijn het over één ding eens: niet gaan is geen optie. Dit zou de kans kunnen zijn om weer bij hun grootmoeder in de gunst te komen. Maar wanneer ze op het eiland aankomen, wordt meteen duidelijk dat zij andere plannen met hen heeft. En langzaam maar zeker begint het drietal te beseffen hoe mysterieus – en duister – het verleden van hun familie is.

De hele Story-familie heeft geheimen. Wat hen jaren geleden uit elkaar heeft gedreven is nog niet voorbij – en deze zomer zullen Jonah, Milly en Aubrey de gruwelijke waarheid ontdekken.

Familie liegt nooit is mijn derde McManus. Over het algemeen lees ik niet graag thrillers, maar voor de boeken van deze auteur maak ik zonder twijfel een uitzondering. Ik was razend enthousiast over Een van ons liegt en Eerlijk duurt het langst en de mysterieuze kaft van dit exemplaar kun je gewoon niet negeren!

Verhaal

De achterflap sprak mij direct aan. Het idee is origineel en op een briljante manier uitgewerkt. Meteen in het begin al wordt de mysterieuze sfeer perfect neergezet en wordt de lezer dikwijls verrast met plotwendingen. Het verhaal wordt op geen enkel moment voorspelbaar en omdat McManus er erg goed in is precies de goede balans tussen verschillende onderwerpen te verwerken, kost het totaal geen moeite om voortdurend de focus vast te houden. De flashbacks naar het verleden zorgen er steeds voor dat we iets meer te weten komen van de geschiedenis van de Story´s en wordt steeds een klein stukje van het grote mysterie ontrafelt. Toch moeten we echt tot het eind wachten voor de grote ontknoping en die kun je het best lezen op het puntje van je stoel.

Personages

Zoals ook in haar eerdere boeken, kiest McManus er weer voor om het verhaal vanuit verschillende personen te laten vertellen. Dit is een erg goede keuze geweest en we leren Milly, Aubrey en Jonah heel goed kennen doordat ze hun eigen stem hebben. Ze worden stuk voor stuk heel goed en uitgebreid uitgewerkt. Omdat ze alledrie totaal verschillend zijn, voelt het als een leuke afwisseling om tussen de verschillende karakters te switchen. Mooi om te lezen was ook hoe de kinderen zich geheel op hun eigen manier ontwikkelen en enorm gegroeid zijn aan het eind van het boek. Af en toe had ik wat moeite om de rest van de familie Story uit elkaar te houden en moest ik even terugbladeren naar de handige stamboom in het begin van het boek. Dit was verder niet storend. Buiten de neef en twee nichten, leren we ook de Story-kinderen goed kennen door middel van flashbacks naar het verleden vanuit de ogen van Allison, Milly´s moeder.

Schrijfstijl

McManus heeft een hele prettige schrijfstijl die zich kenmerkt door de uitvoerige beschrijvingen die nergens te veel worden. Ze weet de allerkleinste dingen zo te beschrijven dat ze je helpen om een goed beeld te krijgen en je in de situatie in te leven zonder dat het overbodig voelt. Veel boeken worden al snel rommelig door het gebruik van verschillende perspectieven en gebruikmaking van flashbacks. Dat is bij dit boek absoluut niet het geval. Het verhaal blijft heel goed te volgen.

Conclusie

Dit boek is precies wat de kaft uitstraalt: een mysterieus familiegeheim dat zich stukje bij beetje ontrafelt. Ik heb genoten van de diversiteit van de personages en de uitwerking van dit sterke plot. Dat in combinatie met een heerlijke, beeldende schrijfstijl, maken deze thriller een zeer geslaagd verhaal!