dinsdag 1 december 2020

Recensie // Shine

Shine

Wat zou jij opgeven om je dromen waar te maken? Voor de zeventienjarige Koreaans-Amerikaanse Rachel Kim is het antwoord op die vraag: bijna alles. Zes jaar geleden werd ze gerekruteerd door een van de grootste K-poplabels van Seoel, dat een aantal van 's werelds populairste sterren heeft voortgebracht. De regels zijn simpel: train 24/7. Wees perfect. Date niet. Makkelijk toch? Helaas niet. Rachel begint zich af te vragen of ze wel sterk genoeg is om door te kunnen breken en niet gebroken zal worden door een industrie die erop gericht is om mooie meisjes te controleren en te commercialiseren. Vooral wanneer ze gevoelens krijgt voor K-popster Jason Lee. Hij is niet alleen charmant, sexy en belachelijk getalenteerd. Hij is ook de eerste die echt begrijpt hoe graag ze een ster wil worden

Personages:

We gaan eerste eens kijken naar ons hoofdpersonage namelijk Rachel. Wat gelijk opvalt is dat personages goed zijn opgezet, maar ook dat beweegredenen voor bepaalde acties ook goed uitgelegd worden zodat je weet dat het niet voor niks is dat het gebeurd.

Met Rachel krijg je meteen een band juist omdat haar leven anders is dan de andere trainees. Een positief punt bij Rachel is dat haar acties echt goed worden uitgelegd. Jason en Mina zijn sterke tegen personages. Ze hebben duidelijk dromen en doelen die ze willen bereiken. Jason zelf vond ik een heel sterk personages om tegenover Rachel te zetten, omdat je het verschil tussen de jongens en meisjes binnen de K pop dan heel goed ziet. Dit is een goede keuze geweest. Wat een minpunt was, is dat de vrienden van Rachel allemaal het zelfde worden beschreven en dit maakte dat het soms in herhaling viel en dit was jammer, juist omdat Mina en Jason zo mooi zijn uitgewerkt.

Het verhaal:

Wat erg goed is gedaan, is dat het verhaal zo begint, dat je gelijk het verhaal ingetrokken wordt. De inleiding is heel duidelijk. Je valt gelijk in het leven van Rachel en in dat van de andere trainees. De toon voor hoe Rachel wordt behandeld is ook gelijk neergezet en je weet hoe andere meiden over haar denken. Een minpunt is wel dat de hoofdstukken erg lang zijn in het begin, denk aan 20 pagina's tot 25. Dit is voor hoofdstuk lezers wel lang. De kern zelf is heel sterk, je merkt de spanning die er rondom Rachel hangt heel goed en dit is ook goed beschreven. Wat het mooiste stuk was, is dat Rachel begint te twijfelen over alles. Dit geeft aan hoe zwaar dit leven is. Het einde was erg goed, je hebt het boek zo uit en wil dan gelijk doorlezen ik gok dan ook dat er een deel 2 komt gelukkig. Want er blijven wel een aantal dingen onbeantwoord.

De schrijfstijl:

Wat gelijk opvalt is dat sommige dingen heel dramatisch zijn beschreven en dit is wat minder. Maar als je kijkt naar de wereld waarin dit afspeelt weet je ook gewoon dat dit bij K pop hoort. Je merkt gewoon dat Jung in deze wereld heeft gezeten en daarom voelt alles ook zo echt aan. Daarnaast moet je er bij nadenken dat Jung geen schrijfster is en dat dit haar debuut is. Het is goed geschreven en vooral ook heel erg vlot. Ik denk dat we nog veel mogen verwachten van deze schrijfster en ik denk dat het verhaal alleen maar beter wordt vanaf nu.

Waardering:

Het is geen verassing dat ik dit boek ontzettend leuk vond om te lezen. Maar mensen die me langer volgen weten dat ik niet zomaar vijf sterren geef aan het eerste boek van een serie. Daarom wordt dit ook een 4 crosses omdat anders de verwachtingen veel te hoog worden voor mezelf, voor het tweede deel.